Meest flex is cultuur, meest vast beveiliging

0

Naar verhouding werken in de cultuursector de meeste zzp’ers (73 procent) en in de beveiliging werken de minste zzp’ers. Dat blijkt uit een analyse naar de verhouding vast/flex per beroepsgroep in Nederland.

Journalisten en medewerkers op gebied van communicatie, reclame en PR werken ook vaak als zzp’er (60 procent). Personen in de beveiliging, administratie en secretarieel, en ‘resources & development’ werken juist vaak in vaste dienst. In de sector beveiliging werkt slechts 8 procent als zzp’er, terwijl bijvoorbeeld tweederde van alle journalisten werkt als zelfstandige.

Meebewegen

Volgens het onderzoek zijn de meest genoemde argumenten door werkgevers om een flexibele schil te creëren ‘risicospreiding’ en ‘makkelijker kunnen meebewegen met de economische ontwikkelingen’.

Strategische keuze

Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: ‘Nu steeds meer werknemers als zzp’er gaan werken en werkgevers steeds vaker strategisch kiezen voor een flexibele schil is het voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie belangrijker om deze doelgroep ook mee te nemen in een wervingsplan. Het is één van de belangrijke trends binnen het vakgebied en brengt naast strategische vragen ook veel praktische vragen met zich mee. Denk aan het betalen van overwerk, wel of niet niet opleiden van zzp’ers, uitnodigingsbeleid voor bedrijfsfeestjes en het verstrekken van een kerstpakket.’

Top-10 percentage meeste zzp’ers

% zzp

Top-10 beroepsgroep met vast contract

% vast

Cultureel

73%

Beveiliging/ordehandhaving

92%

Journalistiek

66%

Administratie/secretarieel

87%

Communicatie/PR/reclame/ grafisch

60%

R&D/onderzoek

84%

Agrarisch/visserij

46%

Verpleging/verzorging

84%

Bouw

44%

Productie

82%

Marketing

42%

Facilitair

82%

Toerisme

33%

Financieel/economisch

80%

Kwaliteitsmanagement/procesverbetering

29%

Logistiek

80%

Verkoop/commercieel/sales

28%

Personeel/organisatie

80%

Sociaal/maatschappelijk

27%

Juridisch/bestuurlijk

80%

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO)

Het onderzoek

De analyse naar de verhouding vast/flex per beroepsgroep liet de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie uitvoeren. De gegevens komen uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), een onderzoek dat sinds 2003 wordt afgenomen onder vijf duizend unieke respondenten per kwartaal. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Intelligence Group.

#Flexmaand

In november brengt Flexmarkt samen met Praktijkblad Ondernemingsraad en P&Oactueel een katern uit rond het thema ‘de flexibele schil’. Wil je meepraten over dit thema? Gebruik op Twitter #Flexmaand.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer