Rabobank gematigd positief over uitzendbranche

0

De Rabobank verwacht dat 2014 een gematigd positief jaar is voor de uitzendbranche. De trend van flexibilisering heeft een positief effect op de branche, maar er zijn ook uitdagingen waar de uitzendsector mee te maken krijgt.

Dat blijkt uit de Rabobank BrancheBarometer voor uitzendbureaus van april. 
De Rabobank verwacht voor de uitzendmarkt dit jaar een volumegroei van 3 tot 4%. Ook voor de komende drie tot vijf jaar is de bank positief vanwege de verwacht economische groei en verdere flexibilisering  van arbeid.

Uitzenden commodity
Omdat het bemiddeling van personeel meer en meer een commodity is geworden, adviseert de Rabobank uitzendbureaus zich (verder) te specialiseren en hun dienstverlening uit te breiden.

Kansen die er voor de uitzendbureaus liggen zijn:

  • verzorgen begeleiding in scholing en opleiding
  • overnemen P&O-functie voor kleinere bedrijven die die expertise niet in huis hebben
  • intensievere samenwerking met opdrachtgever – ‘meedenken over strategische personeelsplanning
  • bemiddelen van zzp’ers
  • publiek/private samenwerking; uitzendorganisaties kunnen gemeenten helpen bij de uitvoering van de Wet Werken naar Vermogen door bemiddeling naar de arbeidsmarkt (of bemiddeling van WW’ers, red.)

Bedreigingen waar uitzendbureaus mee te maken hebben zijn:

  • bemiddelen uitzendkrachten is een commodity geworden, wat de druk op de marges opvoert
  • opdrachtgevers die hun eigen flexibele schil gaan beheren
  • concurrentie van onder vormen van flexwerk, zoals zzp’ers
  • digitalisering; door concurrentie van online recruitment en social media (hierdoor zal ook het aantal kantoren van uitzendorganisaties gaan afnemen)

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer