Facebook als effectief wervingskanaal

0

Recruiters maken steeds vaker gebruik van sociale media om nieuwe medewerkers te werven. Over de effectiviteit van de werving van nieuwe medewerkers via sociale media is minder bekend. Er zijn echter diverse succescases.

Het Deense boorplaformbedrijf Maersk stond voor de uitdaging om binnen enkele jaren 3.000 nieuwe, goed gekwalificeerde medewerkers aan te nemen. Bij de werving van personeel ondervindt Maersk veel concurrentie van gelijksoortige bedrijven. In een filmpje deelt het bedrijf haar ervaringen met het werven van personeel via Facebook.

De werkwijze van Maersk:

Doelgroep en mediagebruik: Allereerst zocht Maersk uit welke media door de beoogde doelgroep werden gebruikt. Het bleek dat vrijwel iedereen uit de doelgroep actief is op Facebook. Bovendien gebruikt de doelgroep sociale media om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt en om een beeld van potentiële werkgevers te krijgen.

Facebook-community: Maersk creëerde een community op Facebook. In deze community staan technische hoogstandjes met betrekking tot het boren van olie en het laten zien van het offshore-leven centraal. Facebook dient tevens als platform waar toekomstige en huidige medewerkers elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar in gesprek kunnen gaan. Het posten van vacatures is bijzaak.

Doelen stellen: Er worden duidelijke doelstellingen geformuleerd met betrekking tot het aantrekken en betrokken houden van de doelgroep. Deze zijn in het communitymanagementplan verwerkt.

Community-management: Op alle vragen wordt gereageerd. Leden van de community worden bedankt voor het plaatsen van foto’s en het geven van commentaar. Leden mogen suggesties aandragen over welke onderwerpen zij behandeld willen zien worden. Er wordt op zeer regelmatige basis nieuwe content geplaatst.

Resultaten
In korte tijd groeide het aantal likes aanzienlijk (momenteel 130.000), evenals het bereik van de Facebookpagina. Dat groeide van 18.000 per week naar 60.000 per week, zonder dat daarvoor geadverteerd werd. De Facebook carrière app werd tien keer vaker gebruikt dan daarvoor. Bovendien besteedden kranten, tijdschriften en tv-programma’s aandacht aan het initiatief, waardoor de Facebook-pagina nog meer bezoekers kreeg.

Maersk durfde het nu aan een campagne op Facebook te lanceren voor het werven van personeel in Houston, Texas. Dit leverde in een maand tijd 700 sollicitanten op. Een stijging van 600% in vergelijking met normale wervingscampagnes. En dat met een budget van minder dan €2.000. Normaal gesproken zijn in deze markt de kosten voor het aantrekken van nieuwe medewerkers vele malen hoger.

Bron: Vimeo

 

Om de beste flexkrachten te vinden, beginnen organisaties steeds meer met netwerken te opereren. Voor uitzenders betekent dit het risico dat bedrijven buiten hen om gaan werven. Maar volgens Han Mesters, spreker op het Flexcongres dat op 30 oktober plaatsvindt, is het juist een enorme kans. Meer info over het Flexcongres: www.flexcongres.nl.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer