Kleine spelers winnen terrein op uitzendmarkt

1

Kleinere spelers en ZZP’ers springen in gat grote dienstverleners. Om een antwoord te vinden op de komst van nieuwe toetreders moeten de uitzendbedrijven hun verdienmodel aanpassen.

Dit concludeert ABN AMRO in de Visie op Zakelijke Dienstverlening 2015 die vandaag is gepubliceerd.

Zakelijke dienstverlening
Traditionele spelers maken niet langer de dienst uit in de zakelijke dienstverlening. Zo schakelen grote opdrachtgevers niet langer automatisch grote bedrijven in, maar krijgen kleinere gespecialiseerde spelers steeds meer kansen. Vooral de sterke groei van het aantal zzp’ers zet de marktverhoudingen op zijn kop. Als gevolg van digitalisering en automatisering kunnen start-ups en kleinere bedrijven zich snel ontwikkelen en het de gevestigde orde moeilijk maken.

Nieuwe spelers uitzendbranche
Door de sterke concurrentie neemt in de zakelijke dienstverlening de druk op tarieven toe. Klanten zijn kritisch over de toegevoegde waarde en tarieven van zakelijke dienstverleners. Om deze tariefdruk te compenseren, proberen bedrijven hun efficiency, onder meer door automatisering en digitalisering, te vergroten.
Ook de uitzendbranche moet een antwoord vinden op de komst van nieuwe toetreders die met moderne IT-middelen werken zonder een uitgebreid kantorennetwerk. Bovendien neemt het belang van de uitzendkracht af en dat van zzp’ers en andere flexibele krachten toe.

Specialisatie of uitbreiding
Om op termijn groei te realiseren, moeten zakelijke dienstverleners hun verdienmodellen aanpassen. In de uitzendbranche is steeds meer sprake van specialisering of een uitbreiding van de diensten met detachering, payrolling of bemiddeling van zzp’ers.

Bron: ABN Amro

Lees ook:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

1 reactie

  1. Het is altijd een genot om Han Mesters, sectorbanker bij ABN AMRO, te horen spreken over de ontwikkelingen in deze sector. Eén van de spelers in de opkomende markt is <a title=’Payper HRM en payrolling’ href=’http://www.payper.nl/waarom-payper/’ target=’_blank’>Payper HRM</a>. In 2014 winnaar van een gouden FD Gazelle en één van de topspelers in de markt van HRM en HR solutions, zoals payrolling. Volgens Han Mesters van ABN AMRO ‘payrolling 3.0′, omdat de toegevoegde waarde steeds meer zit in de aanvullende dienstverlening zoals de HRM services van <a title=’Payper HRM en payrolling’ href=’http://www.payper.nl/waarom-payper/’ target=’_blank’>Payper</a>.

Reageer