Vier trends uit de technologische revolutie

0

Techniek en internet hebben de afgelopen 15 jaar een enorme invloed op de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt. Zeker de flexmarkt merkt dit. Bestaande businessmodellen staan onder druk en kleine, slim georganiseerde organisaties grijpen de macht. Vier trends die voortkomen uit de technologische revolutie.

Trend 1: afrekenen per mijlpaal

Vroeger was het normaal dat flexkrachten betaald kregen voor het aantal uur dat ze werkzaamheden verrichtten. Tegenwoordig staan de marges bij iedereen onder druk en zie je steeds vaker dat bedrijven resultaatafspraken maken met uitzendorganisaties. Ze betalen per verwerkte eenheid of per mijlpaal, ongeacht de tijd die je daarvoor nodig hebt. De werkgever besteedt in feite de verantwoordelijkheid voor een deel van zijn productieproces uit. De uitzendorganisatie draagt (mede) de verantwoordelijk voor de prestaties van het bedrijf.

Trend 2: backoffice uitbesteden

Een andere trend is dat uitzendorganisaties zich steeds meer focussen op hun kernactiviteiten. Voor kleine, startende uitzendbureaus is dat logisch. Zij willen zoveel mogelijk tijd besteden aan het vinden van de juiste match bij een vacature. Maar door de continue veranderingen in wet- en regelgeving kiezen ook de grote uitzendorganisaties om de backoffice uit te besteden aan een specialist. Dit vergroot de flexibiliteit van de uitzendorganisaties.

Trend 3: high tech leidt tot high touch

De automatisering versterkt vooral de positie van kleine uitzendbureaus. Vroeger konden alleen de grote jongens zich een geautomatiseerde backoffice veroorloven. Daarmee bespaarden zij veel geld. Dat voordeel is verdwenen. Een geautomatiseerde backoffice ligt in ieders handbereik. De kleine uitzendbureaus kunnen zich juist extra onderscheiden. Zoals John Naisbitt in de jaren 80 al stelde heeft de mens bij een toename van technologische hulpmiddelen (high tech) ook steeds meer behoefte aan menselijk contact (high touch). Door gebruik te maken van hightech automatiseringssystemen kunnen uitzendbureaus meer tijd besteden aan echt klantcontact (high touch).

Trend 4: scherpere controles zorgen voor meer automatisering

De uitzendbranche ligt door malafide bureaus onder een vergrootglas. Dit leidt tot extra controles van de Inspectie SZW. Die extra controles zijn prima, want daardoor krijgen de rotte appels in de business steeds minder kans. De controles vergroten de urgentie voor een goede (en dus geautomatiseerde) backoffice. Een 100% up-to-date softwareoplossing met daarin alle Nederlandse cao’s bestaat niet. Vandaar de noodzaak om professionals in te zetten voor correcte en volledige uitvoering van de verschillende cao’s. Zeker als je organisatie te maken heeft met meerdere cao’s is het verstandig om de backoffice onder te brengen bij een partij die de cao’s heeft uitgewerkt. Zo profiteer je van schaalvoordeel en kun je concurreren met de grotere uitzendorganisaties.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer