Thuiswerken bedreigt je bedrijfscultuur: dat roept om creativiteit

0

Wat betreft productiviteit is thuiswerken een succes te noemen. In het onderzoek geeft namelijk driekwart van de werkgevers die meededen met het onderzoek onder MKB-bedrijven in de zakelijke dienstverlening aan dat ze geen groot verschil zien in de kwaliteit en hoeveelheid werk die thuis wordt verzet. Dus verwacht ruim de helft dat ze thuiswerken ook in de toekomst blijven faciliteren.

Sowieso heeft de coronacrisis er economisch niet vreselijk ingehakt. Op een aantal branches na gaat het bij de meeste bedrijven lang niet zo slecht als gevreesd werd. En nu de economie weer opveert gaan bedrijven zelfs weer medewerkers werven. Een kwart van de deelnemende ondernemers heeft dit jaar al mensen aangenomen en één op de vijf verwacht dat komende maanden nog te doen. Ook daar zit dus niet de echte pijn.

Download nu: de thuiswerkovereenkomst van Flexmarkt pro

Grip op bedrijfscultuur

De meest in het oog springende zorg die werkgevers uitspreken in het onderzoek, is dan ook van heel andere aard. Drie op de tien deelnemers heeft het gevoel de grip te verliezen op de bedrijfscultuur nu iedereen thuiswerkt en er dus nauwelijks meer fysiek contact is met de organisatie. Dat is nog niet heel erg als je kijkt naar de ploeg die al in dienst was toen de crisis begon. Die mensen kennen elkaar al en zijn op elkaar ingespeeld. Maar nieuwe medewerkers worden zelfs ingewerkt via online meetings. Dat gaat ten koste van de teamgeest en interne cultuur, zo is de gedachte.

Tip: Researchpaper: Wat is de juiste mix tussen werken vanuit huis en op kantoor?

Een hecht team

“Het is moeilijk om echt verbinding te maken”, zegt Kees Henniphof, Chief Marketing Officer bij Teamleader, “en werkgevers zijn daar ook echt mee bezig. Het wordt echt als een probleem ervaren dat medewerkers strak gepland van Zoom naar Zoom gaan zonder dat ze menselijk contact hebben met hun collega’s.” Zes op de tien ondernemers zeggen dan ook dat ze zich door de coronacrisis sterker bewust zijn geworden van hoe belangrijk het is om een hecht team te hebben. Veertig procent zegt meer aandacht te gaan besteden aan de interne cultuur van het bedrijf.

Grote diversiteit aan contactmomenten

Henniphof stelt dat veel deelnemers aan het onderzoek begrijpen dat er contactmomenten moeten worden ingebouwd en ze laten daarin een grote diversiteit aan oplossingen zien. De een laat om beurt complete teams naar kantoor komen, zodat de leden ervan elkaar weer kunnen zien. Maar er worden ook online spellen bedacht, quizzen en virtuele speurtochten. Er zijn bedrijven die op gezette tijden random twee mensen met elkaar laten bellen, zodat je eens met iemand anders contact hebt dan met je eigen incrowd, zo somt Henniphof op.

Creativiteit

“Wat ik heel frappant vind is dat de oplossingen heel veel zeggen over het bedrijf zelf”, gaat hij verder. “Voor de een is het een moetje en die stuurt bijvoorbeeld een paar flesjes bier naar de medewerkers. Anderen doen echt wat bij hen past.” Henniphof ziet dit dan ook echt als een kans voor bedrijven. Volgens hem zijn er geen pasklare oplossingen. “Je moet weten wat je onderscheidt als werkgever en dat moet je proberen over te brengen. Dat is niet eenvoudig, dus dit roept om creativiteit.”

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer