Mesters (ABN): ‘uitzendbureau, pas je tijdig aan’

0

Het was een goed jaar voor uitzendbranche en de vooruitzichten voor 2018 zijn ook uitstekend. Maar de door technologie veroorzaakte structurele veranderingen gaan onverbiddelijk door. Zeker ook in de uitzendbranche. Werk aan de winkel dus. “Je moet het dak repareren als de zon schijnt.”

Daarvoor waarschuwt sectorbankier Han Mesters (ABN) in zijn column aan het eind van het jaar.

De sector zakelijke dienstverlening heeft meer dan andere sectoren geprofiteerd van de economische groei. En binnen de zakelijke dienstverlening heeft de uitzendbranche de grootste omzetgroei gerealiseerd.
Maar een waarschuwing is op zijn plaats, stelt Mesters, want de sector is gevoelig voor ‘commoditisering door internetgebaseerde technologie’. Niet voor niets was volgens hem een belangrijk thema in 2017 de ‘toekomstvastheid’ van het eigen bedrijf. En dat zal in 2018 niet minder het geval zijn. Naarmate de technologie zich sneller ontwikkeld, zal de druk op traditionele organisaties alleen maar toenemen, stelt Mesters.

Volgens het idee ‘je moet het dak repareren als de zon schijnt’ doen traditionele uitzendorganisaties er goed aan hun organisatie tijdig aan te passen, qua cultuur, structuur en leiderschap. Juist in een tijd van voorspoed. Mesters noemt de Human Forward-campagne van Randstad als geslaagd voorbeeld van innovatie.

Contractvorm minder belangrijk

Verder wijst Mesters er op dat in de huidige/komende overspannen arbeidsmarkt de contractvorm minder belangrijk wordt. De jonge professional kiest niet automatisch voor een vast dienstverband. De millennials laten zich slechts tijdelijk binden aan organisaties. Dat biedt dus kansen voor flexbedrijven.

Disruptie van IT

De invloed van IT bij werving en selectie en uitzenden is al een tijd merkbaar en die invloed van technologie zal alleen maar ingrijpender worden voorspelt Mesters. De bank verwacht dat dit ook binnen detachering meer en meer zal gebeuren, bijvoorbeeld door kandidaten en vacatures te matchen op basis van ‘zachte’ kenmerken zoals cultuur en persoonlijkheid.

Marges blijven laag

Op veel hogere marges moet de uitzendsector niet rekenen als we Mesters mogen geloven. “Een belangrijk gevolg van automatisering dat we ook in andere sectoren gezien hebben, is dat het verdienmodel verandert van relatief weinig transacties met hoge marge naar veel transacties met lagere marge (het gevolg van standaardisering en commoditisering).

Bron: ABN Amro

De column van Han Mesters staat online.

Lees ook: Wat kan artificiële intelligentie betekenen voor de flexmarkt?

 

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer