ABN Amro: 2013 blijft uitdagend

0

Volgens ABN Amro Economisch Bureau blijven de marktomstandigheden voor de uitzendbranche het komend jaar uitdagend. Het bureau verwacht dat het tempo van de economische groei de komende jaren relatief beperkt blijft en ziet dit als slecht nieuws voor de uitzendbranche.

Omdat vooral algemeen uitzenden de klappen van de crisis opvangt, adviseert ABN Amro uitzendorganisaties om zich beter te profileren op specialistisch uitzenden. Sectoren als olie-en gasindustrie, infrastructuur en de technische sector bieden nog volop kansen. Hierbij is de grote uitdaging om geschikt personeel te vinden. Voor uitzendorganisaties die zich gespecialiseerd hebben in de zorgsector, ziet het er volgens ABN Amro minder zonnig uit. Deze sector blijft veel last van markt-werking en bezuinigingen houden. Zorginstellingen worden gedwongen om kostenbewuste keuzes te maken.

ABN Amro verwacht dat de groei van de vraag naar uitzendkrachten in 2013 relatief laag zal blijven. In een aantal sectoren zal de vraag wel aantrekken, aldus ABN. Het gaat dan om de vroegcyclische sectoren, zoals industrie, transport en groothandel. Voor deze sectoren heeft ABN Amro wel een positieve verwachting als het gaat om de inhuur van uitzendkrachten.

Uit de Flexmarkt Omzetranglijst blijkt al twee jaar dat de grote uitzendorganisaties terrein verliezen in Nederland. ABN Amro ziet dan ook dat de spreiding van grote uitzenders steeds groter wordt. ‘Landen als Duitsland, Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten worden steeds belangrijker. Vooral de vooruitzichten in de VS zijn gunstig.’

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer