ABU-congres in teken van technologie(r)evolutie

0

Op maandag 5 oktober verzamelden meer dan driehonderd ABU-leden en –relaties zich in de Amsterdamse Kromhouthal aan de noordoever van het IJ voor het ABU- congres Fit voor de future. Centrale vraag ‘wat is de impact van technologie op de arbeidsmarkt en welke kansen biedt dat?’

Ook Wim Davidse, hoofdredacteur Flexmarkt, was aanwezig en geeft zijn impressie van dit congres.

Decennialang draaiden in deze voormalige productiehal de fabrieksmotoren van Stork en Kromhout, nu zoemt bij aanvang van het congres een drone de deelnemers tegemoet. Op het grote scherm in de, wat nu zo mooi heet ‘industriële evenementenlocatie’ zien de aanwezigen zichzelf geprojecteerd, gefilmd door die gerotoriseerde videocamera. Nadat de drone zich goed zichtbaar op het podium heeft geposteerd, en is gestopt met filmen, opent ABU-directeur Jurriën Koops ‘zijn’ congres Fit for the Future op bevlogen wijze.

‘Huidige banen bedreigd door computers’
De technologie is on the roll, de kansen voor bedrijven, organisaties, werkgevers  zijn enorm, maar daar moet je wel wat voor doen! Robotisering, digitalisering en 3d-printing brengen fundamentele veranderingen teweeg. Bestaande instituties en structuren worden op hun kop gezet door disruptieve organisaties als Uber, Airbnb en InnoCentive. Bijna de helft (47%) van de huidige banen wordt bedreigd door computers. Voor flexibele banen ligt dat percentage zelfs rond de 65%. En veranderingen gaan steeds sneller. Verschillende sprekers met verschillende achtergronden – Maarten Camps van het Ministerie van Economische Zaken, Yuri van Geest van de Singularity University, Ruud van der Burg van The Art of Robotics met robot Baxter en Oscar Kneppers van Rockstart – overspoelen de aanwezigen met hun visies en hun voorbeelden.

‘Uitzendbranche moet nu stappen zetten’
Techno-enthousiasteling Van Geest– mede-auteur van het baanbrekende boek Exponentiële organisaties gaf voorbeelden van innovatieve uitzendorganisaties die robots uitzenden en algoritmes die gebruikt worden om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Van Geest houdt het publiek voor dat zij niet achterover kunnen blijven leunen. ‘Om als bedrijf te overleven, zal je nú stappen moeten zetten. Dat geldt zeker ook voor de uitzendbranche. Pak je kansen, zorg dat je nieuwe initiatieven ontwikkelt aan de randen van je organisatie.’

‘Meer banen gecreëerd’
Camps (Economische Zaken) stelt ‘banen komen, banen gaan, maar werk zal altijd blijven bestaan.’ Volgens Camps nemen robots en drones mensen werk uit handen, maar worden er door technologische ontwikkelingen meer banen gecreëerd, dan dat er verdwijnen. ‘Leren tijdens de loopbaan wordt wel belangrijker dan ooit. De uitzendbranche kan mensen daarbij helpen, via opleidingsfonds STOOF bijvoorbeeld.’

Menselijke factor cruciaal
Tot slot relativeert Randstad-opiniemaker – en entertaining Belg – Jan Denys de Star Wars-scenario’s enigszins. Geheel in lijn met de filosofie van Randstad-oprichter Frits Goldschmeding voorziet hij te midden van alle exponentiële technologische ontwikkelingen een grote rol voor het menselijk handelen. ‘Inderdaad kan de technologie het matchen van vraag en aanbod deels uit handen nemen, maar de menselijke factor blijft cruciaal. Denk ook aan loopbaanbegeleiding, ondersteuning bij outplacement en bij langdurige werkloosheid. Mensen kunnen het vaak niet alleen en voor zulke begeleiding is er geen app.’

Veel grote bespiegelingen, ontwrichtende trends, veel scifi zou je bijna zeggen; als dit je niet aan het denken heeft gezet, wat dan wel?

Voor een impressie van het ABU- congres Fit voor de future, kijk op fitforthefuturecongres.nl

Bron: ABU/Wim Davidse

Lees ook:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer