Flexwerkers vinden sociaal contract belangrijker

0

De betrokkenheid van flexmedewerkers hangt niet af van hun contract maar van de sociale arbeidsrelatie. Waardering en ‘gelijk behandeld worden’ maken dat de uitzendkracht zich betrokken voelt bij de inlenende organisatie.

Dit is de belangrijkste conclusie die Judith van Delft op basis van onderzoek bij  KPN Contact trekt, waarover Zipconomy bericht. Van Delft is hiermee cum laude afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht met een Mastertitel in Strategisch Human Resource Management.

Ook ingehuurde flexkrachten  blijken zich wel degelijk ‘echte KPN’ers’ te kunnen voelen. De relationele arbeidsverhouding hangt namelijk niet alleen af van het type contract en de beloning, maar vooral van ‘softe’ aspecten als erkenning en waardering. Het is dus een misvatting dat de relatie altijd een tijdelijk karakter heeft en op puur economische motieven berust.

Bij KPN Contact liep het verloop onder flexwerkers op tot 100%, wat de continuïteit niet ten goede kwam en veel opleidingskosten met zich meebracht.  Reden voor de organisatie om te laten onderzoeken hoe HRM het tij kan keren. Een van de meest voor de hand liggende en belangrijkste conclusie om een sociale arbeidsrelatie op te bouwen is het ‘gelijk behandelen van vaste en flexmedewerkers’. Tip voor HR: maak niet de fout door uitzendkrachten te vergeten bij het uitdelen van kerstpakketten.

Ook het leiderschapsgedrag speelt een belangrijke rol; besteedt de leidinggevende evenveel aandacht aan de uitzendkracht op de werkvloer als aan de vaste krachten? Heeft de flexwerker ook mogelijkheden om zich te ontwikkelen binnen de organisatie?

Volgens Van Delft is dus niet contractvorm bepalend is voor het hoge verloop, wel de sociale arbeidsrelatie zoals die door flexwerkers wordt beleefd. De oplossing ligt volgens haar in het daadwerkelijk tonen van waardering en het investeren in flexmedewerkers. Hierdoor kunnen inlenende organisaties als KPN Contact de betrokkenheid van flexwerkers vergroten en verloop tegengaan.


Bron: Zipconomy

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer