Uitzendbranche VS eerder uit dip

0

In de Verenigde Staten kwam het herstel na de dip door de crisis in 2008 eerder dan in Europa. Vanaf half 2009 begon de economie weer aan te trekken en dit was ook te zien in de uitzendactiviteit.

In 2010 werkten er 2.584.000 uitzendkrachten (in fte) in de Verenigde Staten. Dat is 1,8 procent van de Amerikaanse beroepsbevolking. De Verenigde Staten hebben daarmee de hoogste penetratiegraad van uitzendkrachten van de drie grote markten in de wereld: Verenigde Staten, Europa (penetratiegraad was 1,6 procent in 2010) en Japan (penetratiegraad was 1,5 procent).

Ten opzichte van 2009 steeg het aantal fte aan uitzendkrachten met 28,56 procent. In 2009 lag ook de penetratiegraad lager. Toen was namelijk 1,3 procent van de beroepsbevolking in de Verenigde Staten uitzendkracht. Dit kan verklaard worden door de economische crisis.

Een kleine meerderheid van de uitzendkrachten in de Verenigde Staten is van het vrouwelijk geslacht. De uitzendkrachten zijn er gemiddeld ouder dan in Nederland. 68 procent van de uitzendkrachten is ouder dan 30 jaar. In Nederland is minder dan 40 procent van de uitzendkrachten ouder dan 30 jaar. De uitzendkrachten in de Verenigde Staten werkten gemiddeld 424 uur op jaarbasis in 2010. Een fulltime kracht in vaste dienst werkte gemiddeld 1778 op jaarbasis, ruim vier keer zoveel.

In totaal waren er in 2010 13.910 uitzendbureaus in de Verenigde Staten. Gezamelijk waren zij goed voor 27 procent van de omzet die alle uitzenders samen wereldwijd behaalden. Dit blijkt uit het Ciett economisch rapport 2012, gebaseerd op cijfers uit 2010.

Op basis van cijfers van de American Staffing Association kunnen we ook iets melden over de ontwikkelingen van de uitzendbranche dit jaar. Eind juni behaalde de wekelijkse uitzendindex voor het eerst een week die hoger scoorde dan een overeenkomstige week van vóór de financiële crisis. In augustus 2012 is de uitzendbranche in de Verenigde Staten met 6 procent gegroeid ten opzichte van augustus 2011. Ten opzichte van juli 2012 groeide de uitzendactiviteit met bijna 1 procent.

Arbeidsmigranten

In tegenstelling tot in Nederland werken er in de Verenigde Staten niet veel buitenlandse uitzendkrachten. Dit komt doordat het Amerikaanse immigratiebeleid erop gericht is om de werkzoekende Amerikaan te beschermen. Wanneer een buitenlander bij een Amerikaans bedrijf solliciteert, zal deze werkgever eerst moeten aantonen dat een Amerikaan de bewuste functie niet kan vervullen. Bovendien zijn tijdelijke banen niet aantrekkelijk. De werknemer heeft geen recht op vakantiedagen, wordt niet uitbetaald bij ziekte en is niet verzekerd.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer