Hou het simpel: specialiseer!

0

‘Keep it simple’ is een fundamentele managementfilosofie voor succesvolle ondernemers. Anderzijds hebben we de afgelopen decennia ook gezien dat een ‘make-it-complex-filosofie’ het bankwezen geen windeieren heeft gelegd.

Totdat het echt niet meer ging dan. Toen ging iedereen weer terug naar grootmoeders calvinisme met een annuïteitenhypotheek, een 14%-leasebak en een stevige buffer op de spaarrekening. Lekker overzichtelijk en voordelig.

Dus toch: keep it simple. Doe dat wat je doet goed. Eigenlijk is de hele LEAN-filosofie op dit simpele principe gebaseerd. Het is ook de kracht van focus. De kracht van de specialist. Het is de reden dat generieke bureaus het de laatste jaren moeilijker hebben in de bemiddeling, maar ware specialisten over het algemeen overeind blijven. En het is de reden dat grote generieken zich steeds meer richten op outsourcing activiteiten. Flexcenters gemanaged door de top tien uitzendbureaus. Ze stroomlijnen het management van de flexschil, zodat de opdrachtgever heerlijk LEAN kan zijn. Zo worden de generieken ineens ook specialist, maar dan in ‘personnel supplier management’.

Voor de generieken is het een goed gegrepen reddingsboei in een wereld waar specialisatie telt. Daar waar de middelgrote en kleine bureaus zich kunnen specialiseren op doelgroep, hebben verschillende pogingen van de grote jongens aangetoond dat zij hiervoor de slagkracht en/of lokaliteit missen. Tegelijkertijd zien ze hun omzet weglekken naar de kleinere specialisten en verliezen ze in de bemiddeling steeds vaker de slag. En omdat de kleinere specialisten weer meer moeite hebben grote projecten te managen, ontstaat er langzaamaan een nieuwe verstandhouding. Waar de kleine specialist en de grote generiek voorheen concurrenten waren, ontstaan nu volop samenwerkingsrelaties met een wederzijdse afhankelijkheid en een wederzijdse waardering. Het flexcenter heeft de specialisten nodig om hun belofte van efficiënte en succesvolle werving waar te maken en de specialisten waarderen de flexcenters voor de vacatures en routingfunctie bij de klant. En onder de streep profiteert de klant van efficiënte werkprocessen én het juiste (flex)personeel.

De wereld van de arbeidsbemiddeling wordt er alleen maar leuker op. Samen staan we sterk, door dat te doen waar we goed in zijn. Specialiseren loont, net als samenwerken om een totaaloplossing te bieden. De mentaliteit in de markt van arbeidsbemiddeling verschuift van beconcurreren naar samenwerken. Ieder vanuit zijn eigen specialisatie. Lekker overzichtelijk en simpel. Toch?


Deze blog is geschreven door Michiel Jonkers.
Als Operationeel Manager verbaast en verwondert hij zich nog dagelijks over de wereld van arbeidsbemiddeling, stoort hij zich aan het gebrek aan waardering voor de sector in de samenleving en blijft hij mede daarom scherp op de kwaliteit van de diensten die hij levert.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer