ABN AMRO: ‘uitzendbranche groeit, maar loopt tegen grenzen aan’

0

Krapte op de arbeidsmarkt vormt een acuut probleem voor de uitzendbranche. ABN AMRO verwacht dat de omzet van de uitzendbranche hierdoor volgend jaar minder hard zal groeien dan eerder voorspeld. En op de lange termijn vormt artificial intelligence (AI) een grote uitdaging voor de uitzendsector.

Dat blijkt uit de publicatie Branche update uitzendbureaus van ABN AMRO.

Personeelstekort remt groei

Als de werkloosheid zoals verwacht komend jaar zakt naar 3,5%, is dat niet gunstig voor de uitzendbranche. Volgens ABN AMRO gedijt de uitzendsector het best bij een hoge economische groei (>2%) en een werkloosheid boven 5%. Onder 5% wordt het voor uitzendbureaus moeilijk om aan personeel te komen. Daardoor kan de uitzendsector niet optimaal profiteren van de economische groei. Hierdoor zou de uitzendbranche een half miljard euro aan omzet mislopen, meldde de bank in april van dit jaar. Het afgelopen half jaar is het probleem alleen maar groter geworden. Meer dan de helft (60%) van de uitzendondernemers geeft aan dat het tekort aan personeel momenteel een grote belemmering is voor hun bedrijf.

Minder groei uitzenduren

Dat er sprake is van personeelstekort op de arbeidsmarkt is volgens de bank al zichtbaar in de achterblijvende groei van het aantal uitzenduren. In de afgelopen drie maanden is het aantal uitzenduren slechts met een of twee procent gegroeid. De bank voorziet nog altijd groei voor de uitzendbranche, maar wanneer de groei van het aantal uitzenduren structureel op 2% blijft hangen, blijft de omzetgroei voor 2019 steken op 3,5 tot 4%, zo voorspelt ABN AMRO.

Concurrentie van AI

Voor uitzendbureaus wordt de digitalisering een grote uitdaging, zo stelt de bank. Werd voorheen vooral de backoffice geautomatiseerd, nu neemt artificial intelligence (AI) ook steeds meer het recruitmentproces over. ‘Het lijkt er op dat Artificial Intelligence (AI) zich kan gaan mengen in het matchingsproces tussen kandidaat en vacature. Dat zou potentieel een existentiële crisis voor de branche kunnen betekenen’, zo stelt ABN AMRO. De bank wijst er  op dat Robotic Proces Automation (RP) inmiddels zo ver is ontwikkeld dat in een aantal belangrijke processtappen zoals screening en assessment 90% van de werkzaamheden door technologie verricht kan worden. Vooral als het gaat om sourcing zal automatisering de komende tijd zich verder ontwikkelen; denk aan automatic search’, ‘resume screening’ en ‘candidate matching’.

Slimme vacatures

De bank verwacht dat in de nabije toekomst onlinevacatures verrijkt gaan worden met AI en dat deze ‘slimme’ vacatures zelf op zoek gaan naar kandidaten (automatic search). Met name werving en selectie van uitzendkandidaten zou gevoelig zijn voor screening en matching op basis van AI. Veel uitzendbanen zijn op mbo-niveau en de ‘specs’ (diploma’s, vakbekwaamheidsvereisten) zijn vaak herkenbaar, helder geformuleerd en gestructureerd, waardoor deze zich goed lenen voor automatic search.

Uitzendbureau als impresario?

Nieuwe technologieën ‘knagen’ dus aan de traditionele verdienmodellen van traditionele uitzendbureaus, zo concludeert ABN AMRO. Of de uitzendbranche op lange termijn succesvol zal blijven, hangt af van de manier waarop de sector met deze digitalisering zal omgaan. Als mogelijk alternatieve lange termijnstrategie schetst de bank een rol als impresario voor het uitzendbureau; in deze krappe arbeidsmarkt zouden uitzendbureaus kandidaten aan zich moeten zien te binden door hen te helpen bij hun persoonlijke en vaktechnische ontwikkeling en hen wellicht in vaste dienst nemen. ‘Als een uitzendkracht in dienst is (Fase C) van een uitzender en de uitzender is impresario, dan is dit het beste wapen tegen door AI-ondersteunde recruiters van andere uitzenders en bedrijven’, zo stelt de bank.

Veel feiten en cijfers in de Nederlandse uitzendbranche zijn terug te vinden in Branche update uitzendbureaus van ABN AMRO.

Bron: ABN AMRO

Lees ook:

Over Auteur

Reageer