‘Payrollmedewerkers weten niet waar zij aan beginnen’

9

Anders dan bij uitzendkrachten, weten payrollmedewerkers vaak niet waar zij aan beginnen wanneer zij hun contract ondertekenen.

De medewerkers solliciteren op een bepaalde functie binnen een organisatie en verwachten ook dat zij bij deze organisatie in dienst gaan. Dan krijgen ze te horen dat deze organisatie de administratie via een payrollorganisatie laat verlopen. Pas later komen deze medewerkers erachter dat zij geen pensioen hebben opgebouwd en dat zij als eerste de klos zijn wanneer er ontslagen moeten vallen. Dit stelt Anja Jongbloed van FNV Bondgenoten woensdag tijdens een discussie op BNR Nieuwsradio.

Volgens de vakbond is payrollen een constructie voor werkgevers om onder arbeidsvoorwaarden uit te komen. Jongbloed noemt payroll een ‘onduidelijk en oneerlijk systeem’.

John van den Hoven van de VPO is het hier uiteraard niet mee eens. Deze uitspraak van Jongbloed is gebaseerd op aannames. De VPO laat onderzoek uitvoeren naar de beleving van payrollmedewerkers. De resulaten van dit onderzoek worden dit najaar verwacht.

Cao

In maart van dit jaar zegden de vakbonden de payroll-cao op. Dit betekent dat er vanaf 1 januari 2012 geen cao meer geldt in deze sector en payrollbedrijven weer onder de cao voor uitzendkrachten vallen. Met alle kritiek van de vakbonden rijst de vraag waarom ze dan in eerste instantie een payrollcao hebben getekend, enkele jaren geleden. Jongbloed: ‘We hoopten de positie van payrollmedewerkers via de cao te verbeteren, maar dit is niet gelukt.’ Hoewel de vakbond niet meer onderhandelt over een nieuwe cao, benadrukt FNV Bondgenoten dat zij nog wel de belangen van de payrollmedewerkers behartigen.
 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

9 reacties

  1. Hans van de Ven op

    Hoe is het mogelijk dat de FNV zich zo slecht laat informeren alvorens generaliserende uitspraken te doen. Payrollmedewerkers bouwen een goed pensioen op en genieten vrijwel dezelfde arbeidsvoorwaarden als reguliere medewerkers. Werkgevers gebruiken payroll vooral om van de administratieve rompslomp af te komen en als middel om medewerkers aan te nemen terwijl het uitzicht op blijvend werk voor hen onzeker is. Wij zien als een van Nederlands grotere payrollbedrijven dat payroll in die zin juist werkgelegenheid schept.
    Een onafhankelijk marktonderzoek dat onlangs in opdracht van Please Payroll onder gepayrollde medewerkers is uitgevoerd, toont aan dat de gepayrollde medewerker zeer tevreden is en zich niet anders voelt dan een reguliere medewerker.

  2. Ongelooflijk hoe de vakbonden de laatste tijd uitspraken doen over payroll die zo ver bezijden de waarheid liggen. Begint op een hetze te lijken. Het zou fijn als ze eerst eens gedegen onderzoek doen voordat ze met zogenaamde feiten komen.

  3. Maarten van nieuwland op

    Gedegen Onderzoek onder gepayrolden is reeds uitgevoerd door ondergetekende, ik deel de resultaten graag met de vakbonden als ze dat willen weten ze me nu te vinden. Ik wacht hun reactie af.

  4. Mark van den Munckhof op

    Misschien dat ik hier dan enigzins in mijn informatie achter stel, maar ik meede dat een payroll constructie altijd al via een ABU of NBBU CAO liep. Is hier een volledig aparte CAO voor en indien ja, wat is hier dan het verschil met bijvoorbeeld een payroll overeenkomst via ABU of NBBU?

  5. k. boonstra op

    Tijdens een openbaar seminar bij de Universiteit van Tilburg gaf een van de onderhandelaars van de Payroll-cao aan mij, beleidsjurist van de FNV, toe dat veel van de leden van de VPO inderdaad zich niet aan de voorwaarden van de CAO hielden en dat hem dat ook een doorn in het oog was. Zo kwam het bij veel van onze leden voor dat ze dan weer eens een payroll, en vervolgens weer een uitzendcontract voorgelegd kregen. Dat is natuurlijk niet bij elke payroll-arbeidsrelatie gebeurd, maar toch vaak genoeg om ons vertrouwen te verliezen in een juiste toepassing. In een van de geschillen heeft dat zelfs tot een rechtzaak geleid. Het probleem zat niet in de regels, maar in de consequente gebreken in de toepassing ervan.

  6. Jessica den Oever op

    @Maarten, zie ook het artikel: payrollworks.nl/blog/payrolling/verschillen-in-payroll-caos/

    Groeten, Jessica

  7. Ontslagbescherming is vrijwel nihil, terwijl in de VPO is getracht om dit te omkaderen. Payroll-medewerkers met een bepaalde tijd-contract door een arbeidsconflict in een Stress-situatie geraken en dus arbeidsongeschikt, waarbij opdrachtgever dit niet aangeeft bij de payroller en dus het contract van rechtswege laat verlopen. Door werknemer wordt payroller voortijdig van deze situatie ge?nformeerd, maar geen respons. Payroller schrijft medewerker bij UWV uit door ziektemelding…..terwijl achterliggende en juiste toedracht bij opdrachtgever totaal NIET wordt onderzocht. Voor de hand liggende conclusie is dat de werknemer totaal niet beschermd is in deze. Zeker als bij de eerste onderhandelingen, uitgegaan werd van een vaste aanstelling en bij het totstandkoming, de enigste optie Payrolling op tafel kwam en medewerker werd gedwongen om deze constructie over te nemen. Na veel getouwtrek is aangegeven, te starten met een jaarcontract en bij tevredenheid zou worden overgegaan tot een vaste aanstelling. Inmiddels is het jaarcontract (bepaalde tijdovereenkomst) alweer 2x een half jaar stilzwijgend verlengd. bij vraagstelling hierover bij opdrachtgever, gaf men als reden….onzekere toekomst en reorganisatie. Juridische heeft een werknemer in zulke situaties geen poot om op te staan.

Reageer