Marcel Slaghekke gaat volledig online

2

Marcel Slaghekke, gewezen eigenaar van Olympia uitzendbureau, betreedt opnieuw de markt met een franchiseconcept voor uitzendbureaus: Staffing Associates. Maar ditmaal zijn de vestigingen online en de bureaus gespecialiseerd.

Slaghekke heeft zijn 25 jaar ervaring in de uitzendwereld en 14 jaar ervaring als franchisegever gebundeld in het nieuwe plan. Het kostte maar zeven maanden om franchisegever Staffing Associates op poten te zetten. ‘Ik wist na die jaren wel wat ik anders zou doen, ik had geen drie jaar meer nodig om ideeën te ontwikkelen.’

Fysieke vestigingen passé
Het belangrijkste: geen dure vestigingen meer in het nieuwe concept. ‘Een vestiging heeft twee functies’, zegt Slaghekke. ‘Enerzijds is het een werkplek en anderzijds is het een driedimensionale advertentie voor het bureau. Via het banenbord in de etalage hoop je mensen binnen te krijgen.’ Maar de huidige werkzoekende kijkt op internet, op jobboards, en plaatst daar zelf zijn CV. Uitzender en kandidaat vinden elkaar op internet.

Slaghekke’s franchisenemers krijgen, na een uitgebreide training, een laptop met daarop alle benodigde software voor de front office en kunnen dan aan de slag. ‘Vanuit huis of een zelf gehuurde kantoorruimte – dat moeten ze zelf weten.’ De franchisegever draagt zorg voor de website, de database van relaties waaruit alle franchisenemers kunnen putten en de financiële afhandeling.

Zeven nichemerken
Het tweede belangrijke verschil met oude liefde Olympia: zeven nichemerken. Franchisegever Staffing Associates beheert zeven merken waaronder franchisenemers kunnen opereren. ‘Wij ervaren dat daar de ruimte in de markt zit’, zegt Slaghekke. ‘De grote, generieke bureaus strijden in het midden van de markt om de marge. Wij denken dat wij ons beter in stand kunnen houden in bepaalde segmenten waar we dan kwalitatief goede krachten leveren.’
Twee merken zijn al van start gegaan: Career Factory, detachering, werving en selectie van hoger opgeleid administratief en financieel personeel en Happy Nurse voor gespecialiseerd verpleegkundig personeel. De andere vijf merken richten zich op studenten (Studentiq), kantoorpersoneel (Carrière Office People), bouw en techniek (CREXX), productie en logistiek (BBB Uitzendbureau) en 55plussers (HiFiftyFive Uitzendbureau).

Niet álles verandert
Maar sommige zaken veranderen ook niet, blijkt uit de plannen van Slaghekke. De franchisenemer werkt lokaal, terwijl Staffing Associates de nationale accounts beheerd. De franchisenemer zal zelf via ouderwets bellen en bezoeken zijn klanten moeten acquireren. En natuurlijk wordt een kandidaat niet blind langs gestuurd, maar volgt er eerst een gesprek om hem of haar te leren kennen en te zien of hij of zij bij de klant past. Uitzenden is en blijft mensenwerk.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

2 reacties

Reageer