Duizenden tijdelijke arbeiders naar Maasvlakte

4

Het westelijk havengebied bij Rotterdam wordt de komende jaren overspoeld met duizenden tijdelijke arbeiders, die gaan werken aan projecten op onder meer de Tweede Maasvlakte, die nu nog volop in ontwikkeling zijn.

Port Project Services (PPS), bestaande uit huisvester United Homes, uitzender Randstad en de vervoerders Vipre en Aqualiner, buigt zich net als concurrent Hotel at Work over de huisvesting en het vervoer van nieuwe tijdelijke werknemers. Een overzicht van cijfers.

Achtduizend arbeiders

Duizenden bouwlui gaan de komende 5 tot 7 jaar in het westelijk havengebied werken. Veel arbeiders komen uit landen als Spanje, Portugal en Polen en het oosten van Duitsland. De piek aan buitenlandse arbeidskrachten ligt vanaf 2012 op zevenduizend tot achtduizend, aldus Willem Hoogendijk, initiatiefnemer van het project en tevens oprichter van United Homes. Een deel daarvan wordt door uitzender Randstad geleverd. Volgens Randstad gaat het om ongeveer 25 procent van het totaal aan arbeiders.

Duizend woningen

PPS denkt ongeveer duizend woningen nodig te hebben om tijdelijke arbeiders in de buurt van de haven te kunnen huisvesten. Daarvoor heeft de organisatie tot nu toe contact gehad met vier tot vijf woningcorporaties. De arbeiders krijgen huizen in omliggende dorpen als Schiedam en Spijkenisse en in Rotterdam zelf. In elke woning is plaats voor vier tot vijf arbeiders. “Wij denken ongeveer 60 procent van de arbeiders die onder meer tijdelijk op de Tweede Maasvlakte gaan werken te helpen aan woonruimte”, aldus Hoogendijk, Concurrent Hotel at Work levert ongeveer 2500 slaapplaatsen op de Maasvlakte zelf.

Vier waterbussen

Voor vervoer kunnen de arbeiders naar verwachting rekenen op drie tot vier waterbussen van Aqualiner. “Elk schip kan twee- tot vierhonderd mensen vervoeren”, aldus directeur Gerbrand Schutten van Aqualiner. Het bedrijf zet daarvoor wat grotere schepen in.”Die schepen kunnen de zeestroming goed aan en daardoor is de reis voor onze passagiers comfortabel. “De pendeldiensten ontlasten de havensnelweg A15, die vanaf dit jaar wordt verbreed. De werkzaamheden gaan ongeveer zes jaar duren, met de nodige extra filevorming als gevolg.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

4 reacties

  1. Jelena Pesic op

    Ik wil graag willen weten waar ziet werk voor mensen uit Nederland.Duizenden werknemers zitten thuis,en Nederland zet buitenlandse werknemers aan het werk.

  2. Ik vind dat er een absoluut een beleid moet komen dat er eerst naar de Nederlandse arbeidsmarkt moet worden gekeken voordat we konvooien buitenlandse werknemers gaan binnen halen.

Reageer