Prijs voor internationaal bemiddelingsbureau

1

Het nieuwe bemiddelingsbureau De Werkunie is ING Starter van de Maand september geworden. Het bedrijf bemiddelt in gespecialiseerd technisch personeel, en haalt zo’n 20 procent van de kandidaten uit het buitenland.

Eigenlijk is het helemaal niet nieuw wat ze doen, zegt Bart Hornman van De Werkunie: ‘Het bemiddelen van technisch personeel bestaat natuurlijk al veel langer. Het voordeel is alleen dat wij allebei uit de technische hoek komen. Ik heb zelf motorvoertuigentechniek gestudeerd, mijn zakenpartner Roland Hollaar deed werktuigbouwkunde en elektrotechniek. Wanneer een klant een MIG-aluminiumlasser wil, begrijpen we precies wat hij bedoelt, en krijgt hij niet een gewone lasser. Want daar heeft hij niets aan op dat moment.

Lastige functies
We bemiddelen voor de lastige technische functies, bijvoorbeeld voor het enige Nederlandse bedrijf dat afsluiters voor de gaswinning maakt. Of voor een bedrijf dat vuilophaalsystemen maakt. Doordat we zoveel in technische bedrijven rondgelopen hebben, weten we precies wat die mensen zoeken.’

Het is niet eenvoudig om goedgeschoold technisch personeel te vinden. ‘Dat is een lastige opgave, de producten van onze klanten worden steeds geavanceerder terwijl werknemers in de techniek steeds vaker laag zijn opgeleid.’

Werven over de grens
Dat is de reden dat zo’n 20 procent van de kandidaten uit het buitenland wordt gehaald, Duitsland en Hongarije om precies te zijn, zegt Bart Hornman: ‘Waar het in de kern om gaat is dat je goed voor die mensen zorgt, ze net zo behandelt als je zelf behandeld wilt worden. Stel je voor dat je huis en haard moet verlaten, om in een vreemde omgeving aan iets nieuws te beginnen. Wij bereiden ze dus ook goed voor op de overstap. We vertellen welk werk ze gaan doen, laten de loonstrook zien, vertellen ze over de huisvesting, met wie ze wanneer een gesprek hebben, enzovoort. Er zijn geen losse eindjes meer, anders dan bij concurrerende uitzendbureaus.’

Intensieve begeleiding
Maar ook de begeleiding, wanneer de mensen eenmaal hier zijn, is anders: ‘We regelen een ziektekostenverzekering, verzorgen eventueel de belastingen, bellen een dokter als dat nodig is, enzovoort. Dat is allemaal erg arbeidsintensief (en dus duur), maar we zouden niet anders willen. Je ziet ook dat mensen hier langer blijven. Gemiddeld tegen de vijf maanden, langer dan bij concurrenten. Het valt minder snel tegen als je gewoon goed betaald wordt en gehuisvest wordt in een goed huis met een eigen kamer.’

Tip
Hornman heeft een duidelijke tip voor bedrijven die ook aan de gang willen met buitenlandse werving: ‘Zie mensen vooral voor vol aan, niet als goedkope inkoop. Ik heb er zo’n hekel aan als ik weer berichten in de krant lees over een bus onderbetaalde aspergestekers en een uitzendbureau dat geen sociale premies afdraagt. Ik wil me daar echt van distantiëren.’

Toekomst buitenlandse werving
De kans is groot dat we in de nabije toekomst een kabinet krijgen dat, onder druk van de PVV, harde maatregelen neemt als het gaat om immigratie. Is Hornman daar bang voor? ‘Ik denk niet dat het invloed zal hebben op onze bedrijfsvoering, om de simpele reden dat wij bemiddelen in mensen die hier niet te vinden zijn. En het is al heel lang zo dat mensen hier mogen werken als ze unieke eigenschappen bezitten, die we zelf in dit land onvoldoende in huis hebben. En bovendien zou het niet goed voor de economie zijn.’

Basti Baroncini, redacteur Flexmarkt

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

1 reactie

  1. Ik gun jullie de aandacht van harte. Feit is wel dat het een beetje een slap verhaal is, van dit soort uitzendbureau,s zijn er veel. beetje goedkope reclame.

Reageer