Groningse uitzendorganisatie Select gaat voor landelijke dekking

0

Martijn Poppinga en Ruben Boer, twee ondernemers die hun uitzendbureau Select willen laten groeien naar een landelijke dekking. De coronacrisis kan de ambities niet tegenhouden. “Wij blijven het bedrijf gewoon verder uitbouwen. In die visie is geen ruimte voor corona.”

Wat gebeurt er in jouw bedrijf als de coronacrisis uitbreekt? Hoe ga je daar mee om? En hoe zorg je ervoor dat je weer goed uit die crisis komt? In Flexmarkt doen vier flexondernemers hun verhaal. Dit interview met Martijn Poppinga en Ruben Boer van uitzendbureau Select verschijnt begin september in Flexmarkt.

Martijn Poppinga en Ruben Boer leerden elkaar kennen als collega’s bij een uitzendbureau voor technisch personeel. Samen speelden zij met het idee om een eigen uitzendbureau op te zetten. “We zagen om ons heen hoe het in de uitzendwereld ging en dachten ‘dat kan anders, beter’. Er zijn veel cowboys in de markt, daar willen wij niet bij horen. Onze filosofie is ‘als de uitzendkracht en de opdrachtgever blij zijn, dan zijn wij dat ook”, zegt Boer.

Streven naar landelijke dekking

Dus startten beide compagnons in 2014 vanuit Groningen hun eigen uitzendorganisatie Select. Ze zijn naar eigen zeggen een uitstekende match; Martijn is goed in het organisatorische werk, het stroomlijnen van de organisatie en is graag cijfermatig bezig, terwijl Ruben dagelijks vooral aan de voorkant in het bedrijf te zien is en commercieel de kar trekt.
Samen hebben ze een duidelijk doel. “We zijn nu nog voornamelijk in het Noorden actief, met één vestiging in het midden van het land, maar we willen wij doorgroeien naar een landelijke dekking”, licht Poppinga toe. Dat verklaart ook de recente overnames die zijn gedaan (zie kader). En op dit moment is Select bezig nog een overname af te ronden.’ De focus bij de uitbreiding van het bedrijf ligt op de techniek, bouw, metaalindustrie, productie, schoonmaak en logistiek. “De technische sector is zeer toekomstbestendig, de man op de vloer blijft altijd nodig”, zo stelt Boer.

“De technische sector is zeer toekomstbestendig, de man op de vloer blijft altijd nodig”

‘Het tijdelijke normaal’

Maar de coronacrisis heeft natuurlijk ook Select geraakt. “Daar hebben we in het begin wel last van gehad, bijvoorbeeld in de horecabevoorrading. Die jongens zijn thuis komen te zitten”, vertelt Poppinga. Select maakt gebruik van de NOW-regeling, maar Boer is hier wel kritisch over. “Het is een goede regeling, maar je merkt dat die snel in elkaar is gezet. Als je zoals wij te maken hebt met verschillende BV’s is het lastig. Het is nog onduidelijk hoe dit voor ons uitpakt. Je bent afhankelijk van wat het UWV beslist en dat is niet een positie waar je als ondernemer graag in zit.” Maar hoewel de onzekerheid voorlopig blijft, verwacht Boer niet dat de impact van de coronacrisis blijvend zal zijn. “Wij spreken niet van het nieuwe normaal, maar van het tijdelijke normaal.”
Voor de rest van het jaar zijn zij dan ook optimistisch. “Je ziet al herstel, de markt is volop in beweging. Vooral in het Noorden, waar men minder last heeft van corona, neemt het aantal aanvragen alweer toe.”

Ondernemersbloed

Door de coronacrisis heeft Select de ambities enigszins moeten temperen. De geprognotiseerde omzet van 16 miljoen euro voor dit jaar wordt niet gehaald en is bijgesteld naar 13 miljoen euro, maar dat is nog altijd een verdubbeling van de omzet ten opzichte van 2019.
Groei is belangrijk in de uitzendsector, stelt Poppinga. “Je hebt een bepaalde kritische omvang nodig, als je iets groter bent heb je ook iets meer budget en kun je voordeel halen uit kostenefficiency. Dat willen we in de loop het jaar vooral doen, consolideren en ons bedrijf toekomstproof maken.”
Maar de drang om te groeien zit de beide flexondernemers ook gewoon in het bloed.  “Wij willen niet jarenlang hetzelfde doen. Wij kunnen ook niet stilzitten en hebben nieuwe uitdagingen nodig. Klein blijven past niet bij ons”, zegt Boer. “Dus wij blijven het bedrijf gewoon verder uitbouwen. In die visie is geen ruimte voor corona.”

Select

Martijn Poppinga en Ruben Boer startten in 2014 uitzendbureau Select in Groningen. De uitzendorganisatie bestaat door overnames inmiddels uit meerdere bedrijven: SelectPro (schilders, timmermannen, metselaars), A&E Personeelsdiensten in Nieuwegein, HeBu-synergy in Groningen (techniek, vervoer) en OU-diensten in Veendam (techniek). Select heeft de omzet de afgelopen jaren flink zien groeien. Boekte het bedrijf in 2018 nog een omzet van 3,5 miljoen euro, vorig jaar bedroeg de jaaromzet al 6,6 miljoen euro en de prognose voor 2020 is (ondanks corona) 13 miljoen euro.

Over Auteur

Avatar

Reageer