Pay for People: ‘We trekken samen met intermediairs op om de markt te benutten’

0

‘Pay for People ontwikkelt met je mee’  is het motto van backofficedienstverlener Pay for People. “De intermediair heeft te maken met veel werkfacetten zoals cv’s invoeren en cao’s bijhouden. Dat kost veel tijd. Door een koppeling tussen back- en frontoffice geven wij intermediairs de focus op hun werk terug”, vertellen relatiemanager Sharon van Tussenbroek en directeur Timo Rijsdijk van Pay for People.

“Het zijn onstuimige tijden op de arbeidsmarkt”, zegt Rijsdijk. “Eerst kwam de WAB die het gat tussen vast en flexibel kleiner maakte, maar ook veel extra juridische en administratieve lasten met zich meebrengt. Vervolgens kwam daar begin 2020 de eerste coronalockdown bovenop, met enorme verschuivingen op de arbeidsmarkt tot gevolg.”

Meer vraag naar flexibele inzet

RecruitNow

Timo Rijsdijk: “Door de krapte op de arbeidsmarkt zien we nu ook verzuim meer opspelen.”

Sommige bedrijven floreerden en anderen lagen stil. Medewerkers verruilden hun werkplek en soms zelfs hun branche. “De verschuiving veroorzaakte een krapte die we afgelopen zomer echt begonnen te voelen. Over de gehele arbeidsmarkt is een krapte voelbaar en vooral kandidaten met een praktijkopleiding zijn moeilijk te vinden en binden”, aldus Rijsdijk.

“Door de krapte zien we nu ook verzuim opspelen. Medewerkers werken veel over of ervaren een hogere werkdruk. Niet iedereen kan daar tegen en sommigen raken overspannen of burn-out. Maar ook een corona-uitbraak bij een groot bedrijf kan op korte termijn veel verzuim veroorzaken. Op al deze momenten grijpt men naar flexibele inzet.”

 Meer plaatsingen dankzij geschikt ATS

Hoe voegen uitzendondernemingen in deze krapte meer flexibele kandidaten toe aan hun bestand zodat het werk door kan gaan? “Een ATS is een ideaal middel”, vertelt Van Tussenbroek. “Dit is een kandidaatvolgsysteem waarin uitzendondernemers hun kandidaten en vacatures beheren, vraag en aanbod bij elkaar brengen en communiceren met kandidaten en (potentiële) opdrachtgevers. Het geeft intermediairs toegang tot meer vacatures en verhoogt hiermee de kans op een plaatsing.”

Lees ook: Werkis: ‘Persoonlijk contact en een goed ATS is onze gouden combinatie’

RecruitNow

Sharon van  Tussenbroek: “Eén jaarplaatsing verdient de kosten al terug.”

Pay for People zocht een samenwerkingspartij om naast hun eigen backofficesoftware ook het beste ATS te kunnen bieden. Het bedrijf kwam uit bij het ATS Cockpit van RecruitNow. “Sommige ATS’en zijn heel summier en anderen juist heel uitgebreid. Cockpit zit er precies tussen, is ook nog eens intuïtief en wordt continu doorontwikkeld”, vertelt Rijsdijk. De partijen zijn enthousiast en de samenwerking is sinds de zomer van 2021 opgestart.

‘Uitzendproces superefficiënt’

De eigen backofficesoftware van het bedrijf is met de samenwerking gekoppeld aan Cockpit. Van Tussenbroek: “In de praktijk betekent het bijvoorbeeld dat de intermediair na een plaatsing met één druk op de knop de data voor een contract, verloning, pensioen en facturering kan klaarzetten. Hij hoeft dus niet nog zelf data van de front- naar de backoffice over te schieten.”

“Het maakt het uitzendproces superefficiënt”, concludeert ze. “De uren die vrijkomen, kunnen worden ingezet voor contact met nieuwe kandidaten en het invullen van openstaande vacatures. Eén jaarplaatsing verdient de kosten al terug. Met het ATS maak je dus geld en kun je je volledig richten op de core business. Het legt de focus op doen waar je het allerbeste in bent, namelijk vraag en aanbod bij elkaar brengen.”

Lees ook: Digitalisering uitzendbranche nog niet op gewenste niveau

Extra klanten aanboren

Daarnaast heeft het ATS fijne features, vertellen Rijsdijk en Van Tussenbroek. “De interface is logisch, duidelijk en overzichtelijk. Alle taken, statussen en gesprekken staan in één overzicht. Met cv parsing worden alle cv-data automatisch in het ATS gezet en de software van Jobdigger zoekt naar passende openstaande vacatures buiten de eigen vacatures om.”

Pay for People

Pay for People is backofficepartner voor uitzendondernemingen. Het bedrijf levert software voor alle administratieve, financiële en juridische zaken. Hierbij valt onder meer te denken aan de verschillende verloningsregelingen van werknemers, facturatie aan klanten en het voldoen aan alle wet- en regelgeving.

Juist deze feature maakt dat het ATS ook heel geschikt is voor de startende uitzendondernemer, zegt Van Tussenbroek. “Die heeft soms wel de kandidaten, maar niet direct de juiste vacatures. Ook helpt het om snel en efficiënt een netwerk op te bouwen van potentiële klanten. Met Jobdigger kunnen ze eindelijk met die kandidaten aan de slag en een netwerk opbouwen.”

Samen met klanten kansen benutten

In de samenwerking sluit Pay for People klanten aan, richt de omgeving in, maakt hen wegwijs in het systeem en is het aanspreekpunt. “Zo kan de klant met al zijn vragen bij ons terecht en heeft hij het gevoel te schakelen met één partij”, aldus de relatiemanager.

Het geeft tegelijkertijd andere gesprekken met klanten, zegt Rijsdijk. “Laatst waren we bij een grote organisatie. Zij hadden een relatief grote uitstroom. Wij waren nieuwsgierig naar de oorzaak, want iedere kandidaat die niet uitstroomt is minder werk en minder kosten voor onze klant. Cockpit geeft daar goed inzicht in.” Van Tussenbroek: “Wij zijn niet langer alleen een leverancier of kennisdeler, maar ook partner. We trekken samen met onze klant op om de markt te benutten. We kunnen vooruitlopen op wat nog gaat komen.”

Doen waar je goed in bent

“Ons motto is ‘Pay for People ontwikkelt met je mee’ past helemaal bij deze samenwerking”, besluit Rijsdijk. “Onze specialisatie is backofficedienstverlening, die van de uitzendondernemer om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Door deze samenwerking maken wij beide tijd en energie vrij om te kunnen focussen op onze specialisatie.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

Digimagazine Digitalisering 

Meer weten over de digitalisering in de flexbranche? Neem dan een kijkje in een speciale uitgave die Flexmarkt, in samenwerking met RecruitNow, heeft gepubliceerd.
In dit digimagazine vindt u niet alleen  de uitkomsten van een onderzoek naar de digitalisering in de flexbranche, maar ook praktijkverhalen over digitale transformatie bij uitzendorganisaties Daaf, Treffer, Carrière en Luba. Nieuwsgierig? Ga direct naar het digimagazine!

 

 

 

 

Over Auteur

Reageer