Uitzendbureau CurrentWerkt spreekt ‘de taal van ex-gedetineerden’

0

Elk jaar verlaten 35.000 mensen in Nederland de gevangenis. Meer dan de helft lukt het niet om een baan te vinden. Zonde en onnodig, vindt Hilal Makhoukhi. Met zijn uitzendbureau CurrentWerkt richt hij zich op deze vergeten groep. 

Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de december-editie die net is verschenen is dat Hilal Makhoukhi, oprichter van uitzendbureau CurrentWerkt

Bedrijf: CurrentWerkt
Oprichter: Hilal Makhoukhi
Ervaring in de branche: Makhoukhi is nieuw in de branche. De backoffice van CurrentWerkt besteedt hij uit.
Gestart: juli 2018
Personeel in dienst: 6

Makhoukhi weet hoe moeilijk het is voor ex-gedetineerden om succesvol terug te keren in de maatschappij. Hij zat zelf namelijk achter de tralies. Daar zag hij veel medegevangenen in de laatste fase van hun straf worstelen met sollicitaties, ondanks hulp van diverse instanties. “Over gedetineerden bestaan veel vooroordelen. Ze willen niks, kunnen niks en deugen nergens voor. Ik zag iets anders: talentvolle lassers en monteurs, maar ook accountants die een grote fout hebben gemaakt, daarvan geleerd hebben en graag willen werken.”

‘Non-profits die gedetineerden bemiddelen, begrijpen mijn commerciële aanpak niet altijd goed’

CurrentWerkt weet welke gedetineerden geschikt zijn voor een uitzendbaan. “We spreken de taal van de gevangenen, we snappen hun uitdagingen en dromen. De intakeprocedure is bij ons relatief uitgebreid. Kandidaten die te weinig motivatie tonen of de boel flessen, komen er niet door. Moordenaars, zedendelinquenten en verslaafden bemiddelen we sowieso niet, net als gevangenen die veel in de media zijn geweest. Deze groepen vereisen specialistische zorg, die wij als uitzendbureau niet kunnen leveren.”

Scepsis overwinnen

Wat CurrentWerkt wel levert is intensieve ‘coaching on the job’. “Onze kandidaten zijn niet alleen op zoek naar werk, ze proberen hun hele leven opnieuw op te bouwen. Lang niet altijd hebben ze het netwerk waar andere mensen op kunnen terugvallen. Wat wel voorkomt: schulden, gebrekkige huisvesting, een gat in pensioen en cv. Ze zijn simpelweg niet meteen ‘arbeidsfit’. Al die zaken bij elkaar kunnen kandidaten veel stress bezorgen. Wij helpen ze daarbij, zodat ze zich in alle rust op hun nieuwe baan kunnen richten.” Bij de start moest Makhoukhi veel scepsis overwinnen: van de gevangeniswereld, van inleners en ook van familie en vrienden.

“Mensen verklaarden me voor gek. Was ik eindelijk uit de gevangenis, vocht ik me er vrijwillig weer in terug! Het was in het begin namelijk wel een strijd. Je krijgt te maken met procedures en instanties. Non-profitorganisaties die de gevangenissen helpen bij het bemiddelen van gedetineerden begrijpen mijn commerciële aanpak niet altijd goed. Gelukkig werk ik nu goed samen met de inrichtingen en met de non-profits.”

Weinig recidive

Backofficebedrijf Paytra geloofde direct in Makhoukhi’s idee en verzorgt nog steeds de administratie en de verloning. De eerste inlener volgde al snel: een bedrijf dat zonnepanelen installeert. “Mijn eerste gesprek weet ik nog goed. Ik heb drie kandidaten in de auto gezet en samen zijn we erheen gereden. Ze werden alle drie aangenomen en ze werken er nog steeds. Sindsdien hebben we kandidaten weten te plaatsen bij bouwbedrijven, autobedrijven en in de Rotterdamse haven.”

Recidive

komt soms voor. “Twee keer op ongeveer honderdvijftig kandidaten om precies te zijn”, zegt Makhoukhi. “Gelukkig hebben onze goede kandidaten zoveel krediet opgebouwd dat onze inleners de werkrelatie niet hebben beëindigd toen dit gebeurde. Bovendien kan zoiets bij andere kandidaten ook gebeuren. Onze kandidaten hebben een vlekje, maar we kunnen onze klanten in elk geval precies zeggen wat voor vlekje dat is.” De meeste scepsis heeft CurrentWerkt ruimschoots overwonnen. Het bedrijf heeft al vestigingen in Rotterdam, Arnhem, Tilburg en Almelo. “Ons doel is om binnen vijf jaar landelijk te werken”, zegt Makhoukhi.

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de december-editie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook: Je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer