Samen sterk: zo behaal je als uitzendorganisatie veel winst

0

Het zijn uitdagende tijden voor uitzendorganisaties. De trend vanuit Den Haag is om steeds meer zekerheid te bieden voor medewerkers. Zekerheid klinkt – zeker voor non-corporate uitzendorganisaties – onwennig. Je passie en kracht ligt in het realiseren van een match op de markt, niet bij het afhandelen van alle randzaken. Juist voor uitzendorganisaties die zich willen focussen op de core-business, is ontzorging op tal van onderdelen zoals backoffice, verzuim, aansprakelijkheid en financiering, aantrekkelijk. Vanuit het collectief bereik je meer: samen sterk.

Door Jaco Slagboom.

In dit artikel laat ik zien dat voor uitzendorganisaties nog veel winst is te halen, door sommige zaken  collectief te regelen, zonder dat het ten koste gaat van je eigen identiteit. Je bent begonnen met een uitzendorganisatie omdat je graag wil bemiddelen tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.  Recruitment en sales gaan je waarschijnlijk goed af. Maar je zit niet per se te wachten op alle aanpassingen die dagelijks, wekelijks en aan het begin van elk nieuw kalenderjaar op je wachten, of het verzorgen van de  juiste koppeling tussen de verschillende systemen.

En wat dacht je van de (ziekte)risico’s zoals die hiervoor al worden geschetst? Hoe financier je groei van je organisatie? Vragen die geregeld voorbijkomen en waarvoor een oplossing bestaat.

Via een cafetariamodel kies je voor welke onderdelen je garanties wilt: het complete ziekteverzuim, alleen het verzuim binnen contract, buiten contract of de arbokosten.

Zekerheid

De jonge generatie op de arbeidsmarkt is op zoek naar leuk en gevarieerd werk. Tien jaar werken op  dezelfde plek zien ze niet meer zo zitten, liever werken ze op tien verschillende plekken in een jaar.Tegelijkertijd zoekt diezelfde jongere wel de zekerheid om een toekomst op te bouwen. Voor de flexbranche ligt daar een grote kans. Stel je bent een jonge timmerman, dan wil je niet voor één aannemer  werken. Dat is niet afwisselend. Je hebt liever een (vaste) baan bij een uitzendbureau, dan heb je altijd weer snel  een nieuwe uitdaging. Afwisseling en zekerheid dus.

Ziekte, leegloop en aansprakelijkheid

Voor een uitzendbureau zorgt die zekerheid juist voor spanning. Ziekte, leegloop en aansprakelijkheid  worden steeds grotere thema’s. Als een uitzendkracht ziek wordt, kost dat veel marge. Een  verzuimverzekering kost een klein vermogen als een verzekeraar het überhaupt al aandurft om te verzekeren. De stap naar eigenrisicodrager (ERD) is vaak te groot, omdat je daarvoor de kennis en het volume zelf in huis moet hebben. Doordat wij dit collectief geregeld hebben, is die kennis er en profiteer je van lagere kosten.

Cafetariamodel

Via een cafetariamodel kies je voor welke onderdelen je garanties wilt: het complete ziekteverzuim, alleen het verzuim binnen contract, buiten contract of de arbokosten. Bovendien geven we garanties op maximale kosten, waardoor je meer zekerheid hebt. Vanuit de markt kwam de vraag naar een ontzorger steeds  nadrukkelijker naar voren en daar zijn we als Flexhub in gesprongen.

Aansprakelijkheid in collectiviteit

Naast verzuim hebben we ook aansprakelijkheid collectief geregeld. Wij hebben goede en heldere afspraken gemaakt met een verzekeraar, waardoor je niet meer zelf hoeft te onderhandelen. De tijd en moeite kun je je besparen en je profiteert bovendien van een scherper tarief. Stel jezelf de vraag: Wat past bij mijn organisatie? En laat je informeren naar de mogelijkheden van ontzorging.

Voorfinancieren groei

Hetzelfde geldt ook als je als uitzendorganisatie groeikansen ziet. Het is erg lastig om daarvoor financiering  te vinden. Door vanuit de collectiviteit te kijken, krijgen we dat – deels via eigen middelen en deels via aangesloten financiers – wel voor elkaar. Samen is die groei te realiseren en ligt zelfs binnen handbereik. De collectiviteit geeft je de slagkracht, tegelijkertijd behoud je de eigen identiteit.

Voor een eigen backoffice heb je het schaap met de vijf poten nodig.

Versnippering expertise

Nadat we dit ontzorgingsconcept in de markt hebben gezet, kloppen steeds meer uitzendorganisaties bij ons aan. Dat zijn startende uitzendorganisaties en bureaus die de wens hebben om via hun eigen BV de verloning en facturatie te laten verlopen. En niet te vergeten de organisaties die al een eigen backoffice hebben, maar erachter komen dat ze daarvoor eigenlijk te weinig expertise in huis hebben. Voor een eigen backoffice heb je namelijk het schaap met de vijf poten nodig. Die medewerkers moeten verstand hebben van ict, verzuim, hr, legal, finance, debiteurenbeheer en ga nog maar even door. Dat is onmogelijk. Wij kunnen die mensen wel in dienst nemen omdat ze bij ons de backoffice verzorgen voor meer dan honderd uitzendbureaus. Opnieuw de kracht van collectiviteit.

Vooruitstrevend

Wil je vooruitstrevend zijn in de uitzendbranche, dan moet je je wel aansluiten bij een innovatieve softwareleverancier. De software die vroeger gebruikt werd, voldoet niet meer aan de eisen. Tegelijkertijd is de trend bij de softwareleveranciers dat zij hun software bouwen voor grote organisaties. Zij zijn niet ingesteld op kleine aantallen licenties. Doordat wij eigenlijk als tussenpersoon optreden, kunnen wij  eenvoudig alle software goed werkend installeren (als je dat één keer in je leven moet doen, is het een onmogelijke klus; wij doen het tientallen keren per jaar dus gaat het praktisch vanzelf. Daarbij nemen wij de relatief makkelijke vragen van klanten voor onze rekening, waardoor de softwareleverancier daar geen omkijken naar heeft.

De overige vragen en wensen van onze klanten verzamelen we en bespreken we met de  softwareleverancier. Ook daarvoor geldt: samen zijn we een grote klant voor de softwareleverancier zodat wensen eerder gehonoreerd worden.

Focus op matchen van vraag en aanbod

In de markt zien we steeds meer dat grote inleners gebruikmaken van kleinere specialistische bureaus. Zij willen met één leverancier werken. Ons collectief zorgt ervoor dat de klant enerzijds de beste flexkrachten uit de markt krijgt en anderzijds volledig uniform bediend wordt, inclusief de juiste compliance. Moraal van het verhaal: Doe waar je enorm goed in bent. Focus volledig op het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

Dit artikel is gesponsord door Flexhub. De auteur, Jaco Slagboom, is directeur van Flexhub.

Over Auteur

Reageer