Vakantiebaan meer in trek en beter betaald dan ooit

0

De vakantiebaan beleeft gouden tijden: nog nooit waren er zoveel mensen op naar op zoek en nog nooit werd er zo goed betaald. Dat blijkt uit gegevens van FNV Jong en vacaturesite Indeed. Het uurloon is dit jaar bijna 50 cent hoger dan vorig jaar.

Dit jaar is 37% van de jongeren van plan om vakantiewerk te gaan doen, meldt FNV Jong op basis van een onderzoek onder 400 jongeren tussen de 13 en 29 die een opleiding doen. Vorig jaar zei 31% te gaan werken in de zomervakantie. Daarnaast gaat 36% (vorig jaar 40%) extra werken bij de huidige werkgever.

Vakantiebaan vinden niet moeilijk

Ongeveer de helft (49%) van de jongeren vindt zonder veel moeite een baantje. Gemiddeld vinden ze binnen drie weken een baan. Daaraan wordt dan bijna 8 uur aan zoektijd gespendeerd. De zomerbaan wordt vooral gevonden via familie of kennissen, online vacatures of de huidige bijbaan. Ruim een op de vijf zoekt vakantiewerk via social media.

Best betaald: schoonmaak en zorg

Traditiegetrouw gaan de vakantiewerkers vooral aan de slag in de detailhandel (een op de vier) en de horeca (een op de vijf). De schoonmaak en de zorg zijn met een gemiddeld uurloon van meer dan € 11 de best betalende sectoren. De bouw, horeca en detailhandel zitten rond de € 7 en betalen daarmee het slechtst. Het totale gemiddelde uurloon voor vakantiewerk was nog nooit zo hoog: € 8,69, tegen € 8,21 vorig jaar. Opmerkelijk: op het gebied van vakantiewerk verdienen vrouwen meer dan mannen. Een vrouwelijke vakantiekracht krijgt gemiddeld € 8,73 per uur, een man blijft steken op € 8,64. Een kleine 40% besteedt het verdiende geld (ook) aan leuke dingen, 66% heeft het aanvullen van de spaarrekening als een van de bestedingsdoelen.

Weinig informatie over cao en bijverdienregels

De informatie die werkgevers aan vakantiekrachten geven, kan nog wel wat beter. Jongeren geven aan dat ze vooral matig tot slecht worden geïnformeerd over de cao die voor hen geldt (47%) en hoeveel je maximaal mag bijverdienen als student (61%).

Meer vraag door leenstelsel

De vraag naar zomer- of vakantiebanen neemt toe, signaleert vacaturesite Indeed. “Het aantal zoekopdrachten naar zomerbanen voor dit jaar neemt dusdanig toe, dat 2018 naar verwachting een toename zal laten zien ten opzichte van de afgelopen jaren. Waar het aantal vacatures voor zomerbanen in de afgelopen jaren stabiel lijkt te zijn, wordt er door werkzoekenden steeds vaker gezocht naar werk voor de zomerperiode.” Volgens Indeed neemt het aantal zoekopdrachten al enkele jaren toe door de wijzigingen in het onderwijsstelsel, waar de basisbeurs is vervangen door een lening. “Daarbij zijn er nog nooit zoveel hbo-studenten geweest als in het afgelopen studiejaar. Ook de universiteiten meldden een flinke stijging van het aantal eerstejaars.”

Zoektocht begint eerder

Werkgevers zijn dit jaar vroeger dan anders op zoek gegaan naar vakantiekrachten: het aantal vacatures groeide al in april, waar dat in 2016 en 2017 pas een maand later gebeurde. “Van oudsher zijn werkgevers op zoek naar krachten om seizoenswerk op te vangen. Maar het is ook een manier om structurele operationele pieken op te vangen, die in de krappe arbeidsmarkt steeds vaker voorkomen. Het is goed mogelijk dat dit verklaart waarom werkgevers nog eerder hun zoektocht naar vakantiekrachten zijn gestart.” Werkzoekenden beginnen al in februari en maart de jacht op een baan voor de zomerperiode. Dat hoeft volgens Indeed niet altijd een klus als vakkenvuller of serveerster te zijn: “Zo kun je aan de slag als bierenkrattengooier en donutdropper in Zwolle, als bollenpeller in Obdam of als quadmachinist in de regio Arnhem.”

Zoek het lokaal

Voor wie op het laatste moment nog vakantiekrachten zoekt, heeft Monsterboard tips. Volgens het platform werken lokale media nog steeds goed, zoals een advertentie in de lokale krant of oproepen in de lokale supermarkten of bij de sportvereniging. Een lokaal uitzendbureau of een gespecialiseerd bureau dat alleen studenten bemiddelt, betekent volgens Monsterboard “gegarandeerd op korte termijn succes”. Een vacature op een jobboard kan, mits aangepast op eisen, ook jongeren trekken. “Speel in op wat jongeren belangrijk vinden, zoals salaris en flexibel kunnen werken zodat hij toch nog naar dat ene strandfeestje of festival kan deze zomer.”

Ook het benaderen van vakantiekrachten van eerdere jaren kan een oplossing zijn, net als het vragen van medewerkers van de zaterdag of de koopavond. En tot slot zijn online communities volgens Monsterboard een goede plek om vakantiekrachten te werven. “Bijna ieder dorp, iedere stad en iedere buurt heeft tegenwoordig een Facebook-groep. Dé ideale plek om snel veel jongeren in de regio te bereiken.”

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer