USG People past strategie aan

10

De nettowinst van uitzendorganisatie USG People is in het derde kwartaal bijna gehalveerd. USG heeft besloten de eigen strategie op de schop te nemen.

USG People heeft de groei op de uitzendmarkten in de afgelopen maanden zien afnemen en verwacht dat die trend de komende maanden doorzet, zo maakte het bedrijf vandaag bekend tijdens de presentatie van de cijfers voor het derde kwartaal.

Het moederbedrijf van onder meer Start People en Unique boekte vorig kwartaal een omzet van 853 miljoen euro. Dat was 2 procent meer dan een jaar eerder, maar bijna 30 miljoen euro minder dan analisten hadden voorspeld. Het onderliggende bedrijfsresultaat (ebita) steeg met 1 miljoen euro tot 34 miljoen euro. De nettowinst werd, mede door het wegvallen van een belastingmeevaller, bijna gehalveerd tot 11,7 miljoen euro.

Schuldencrisis en bezuinigingen 
De uitzendorganisatie zag vooral de groei van de vraag uit de industrie afnemen. Het wijt die teruggang aan de grote onzekerheid in de economie. ‘De schuldencrisis en het bezuinigingsbeleid van overheden zorgt ervoor dat het vertrouwen bij ondernemers afneemt en investeringen en bestedingen worden afgeremd’, aldus het bedrijf. USG People deed vanwege alle onzekerheid geen voorspellingen over de ontwikkeling van de winst en omzet.

Opbrengsten overheid 11 procent lager
Door de bezuinigingen van de overheid zag USG People de omzet in Nederland met 1 procent dalen. De opbrengsten vanuit de overheid lagen 11 procent lager dan een jaar eerder, waardoor de groei in de private sector teniet werd gedaan. In Duitsland liep de omzetgroei door de afzwakkende vraag uit de industrie af tot 2 procent. In Frankrijk namen de opbrengsten afgelopen kwartaal met 11 procent toe.

Strategie op de schop, inperking merken
USG People maakte verder bekend dat de eigen strategie op de schop wordt genomen. De activiteiten van het bedrijf worden ondergebracht in drie divisies (General Staffing, Specialist Staffing en Professional Solutions). Het aantal internationale merken wordt teruggebracht van 20 tot vijf. Daarmee wil het bedrijf naar eigen zeggen inspelen op de vraag naar steeds verdergaande specialisering.

‘Geen gevolgen voor personeel’
De aansturing van het bedrijf vindt vanaf volgend jaar plaats op basis van de merken, in plaats van per land. De nieuwe strategie heeft volgens bestuursvoorzitter Rob Zandbergen geen gevolgen voor het personeel. ,,Voor 99 procent van de medewerkers verandert er niets, zij krijgen alleen te maken met merkendirecteuren in plaats van landendirecteuren.” De wijziging is dan ook niet bedoeld om te bezuinigen, stelde Zandbergen. ,,Het is bedoeld om de winstmarge te vergroten en meer omzet te halen. De beste strategieën uit diverse landen willen we ook in andere landen inzetten.”

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

10 reacties

  1. “Het aantal internationale merken wordt teruggebracht van 20 tot vijf.”

    En een paar later jaar komen we erachter dat dit toch niet werkt, zeker niet voor specialistische merken/dienstverlening. Dus komen er weer merken terug verwacht ik…seen before.

  2. De nettowinst werd, mede door het wegvallen van een belastingmeevaller, bijna gehalveerd tot 11,7 miljoen euro???
    Welke belasting meevaller was dat!! Moet er nu ineens wel loonbelasting afgedragen worden ofzo?

  3. Wat ik begreep van insiders is dat grote bureaus keuze hebben waar ze de winst laten binnenkomen. Ik schat in dat dat zomaar een fiscaal vriendelijk/zonnig klimaat is.

  4. Het heeft weinig te maken met de onzekere economie, de concurrent kan het nl. wel bolwerken. Als ex-intern USG medewerker, wil ik ze wel de tip meegeven om eens minder aan vriendjespolitiek te doen en mensen op de juiste plek te zetten. Daar alleen al van zouden sommige zustermaatschappijen opknappen.

  5. helemaal goed roel ik geef je gelijk als ex medewerkster zeg ik t zelfde, teveel vriendjespolitiek bij Usg.Al helemaal op het hoofdkantoor in ALMERE!

  6. Wat een leedvermaak over je ex-werkgever. Zal me niks verbazen dat je weinig toegevoegde waarde had.
    Ik heb zelf vroeger bij Randstad gewerkt maar niets dan lof over de gewaagde reorganisatie aldaar.
    Wie niet reorganiseert op het moment dat dat noodzakelijk is, is een slechte manager. Beslissingen zijn soms pijnlijk. Niet lopen janken achteraf maar de ervaring koesteren.
    USG als concurrent is te verslaan. Dat dan weer wel.

Reageer