Randstad ziet uitzendmarkt verzwakken

1

Randstad ziet de uitzendmarkt verzwakken en verwacht dat die trend doorzet in het huidige kwartaal. Dat stelde het uitzendconcern donderdag bij de presentatie van de resultaten van het tweede kwartaal.

Randstad zag de totale omzet vorig kwartaal met 10 procent stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 4,3 miljard euro. Die stijging kwam vooral door de overname van het Amerikaanse SFN, bijna een jaar geleden. Op een vergelijkbare basis lag de omzet per werkdag 0,8 procent lager dan een jaar eerder. Het onderliggende bedrijfsresultaat (ebita) zakte met 12 procent tot 134,9 miljoen euro. De nettowinst halveerde tot 36,5 miljoen euro.

Het bedrijf zag de omzet in Europa afnemen, terwijl de omzetten in Noord- en Latijns-Amerika en Azië bleven groeien. De resultaten in de eerste weken van juli wijzen op een iets zwakkere ontwikkeling in het derde kwartaal dan in het tweede, aldus Randstad.

‘We zien geen signalen dat het beter gaat’, zei financieel directeur Robert-Jan van de Kraats tegen het ANP. ,,Het wordt over de hele linie niet beter. We zien groei in de Verenigde Staten en Japan, maar de vertraging in Europa zet door. Het is geen ineenstorting, maar we moeten er goed op reageren.’

Randstad kondigde eind vorige maand al een reorganisatie aan in Duitsland en Nederland. Het concern blijft zich richten op het onder controle houden van de kosten. Winstgevendheid krijgt daarbij prioriteit boven marktaandeel, stelde bestuursvoorzitter Ben Noteboom.

Van de Kraats verwacht het merendeel van de benodigde kostenbesparingen te halen uit het natuurlijk verloop vann personeel en door de huisvestingskosten te verminderen. ‘Normaal gesproken hebben we voor driekwart van onze besparingen geen reorganisatie nodig.’

In Nederland daalde de omzet afgelopen kwartaal met 3 procent, in Frankrijk en Duitsland liepen de opbrengsten met 5 procent terug. In de Verenigde Staten lag de omzet daarentegen 7 procent hoger dan een jaar eerder. Randstad haalt sinds de overname van SFN het grootste deel van zijn omzet op de Amerikaanse markt, gevolgd door Frankrijk en Nederland.

De ontwikkelingen vielen Van de Kraats ‘gegeven de context’ niet tegen. ‘Maar we hadden gehoopt op rust en stabiliteit in Europa. Een beetje onzekerheid is goed in onze branche, maar dit is teveel.’

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

1 reactie

  1. Jan van Tiel op

    Uitzendbranche heeft zich altijd hard gemaakt voor flexibilisering van de arbeidsmarkt.
    Met de enorme aantallen, al dan niet vrijwillig, ZZP ers is dit een grote kans voor uzb s om organisatie invulling op 3.0 manieren aan te pakken

Reageer