Hoe voelt het Nederlandse werkklimaat voor Gen-Z? Nieuw onderzoek van Jabra, wereldwijde marktleider in hybride werkoplossingen op het gebied van video en audio, laat zien waar Generatie Z behoefte aan heeft op gebied van werk, werkplezier en eisen die zij stellen aan hun werkgever.
Generatie Z bestaat uit de mensen die geboren zijn tussen 1997 en 2012. Uit onderzoek van het World Economic Forum is gebleken dat Gen Z bijna 30 procent van de wereldwijde beroepsbevolking uitmaakt. Dit betekent dat werkgevers en managers zich nu moeten inlezen op de behoeften, normen en waardes van deze groep, om ervoor te zorgen dat ze een aantrekkelijke werkgever kunnen zijn.
Flexibele generatie
Vanwege de coronaperiode heeft Gen Z geleerd zich aan te passen aan hybride werken. Ze worden gezien als de meest flexibele generatie: maar liefst 89 procent van de Nederlandse Gen Z heeft een baan waarbij ze hun eigen werktijden kunnen kiezen. Meer dan 50 procent geeft aan dat flexibiliteit om hun werklocatie te kiezen een belangrijke factor is in het uitzoeken van hun carrière pad.
Lees ook: Uitzendbureau Nedflex hét beste uitzendbureau van 2024
Loopbaanontwikkeling is belangrijk
Wel 79% van de Nederlandse Gen Z’ers is tevreden met hun loopbaan. Toch heeft 39% een burn-out opgelopen. Daarnaast verwacht 41 procent van deze generatie het komende jaar van baan te veranderen. Maar liefst driekwart van de Gen Z’ers gelooft in het veranderen van baan als ondersteuning van hun loopbaanontwikkeling.
Bijna een kwart van de Nederlandse Generatie Z geeft aan een eigen bedrijf te willen, of ondernemer te willen worden. 28 procent vindt dat hun carrière een belangrijk onderdeel van hun leven vormt. Dit ligt bij millennials (12 procent) en Boomers (16 procent) een stuk lager.
Verbondenheid is key
Nederlandse werknemers lopen voorop als het gaat om een hybride werkweek. Maar liefst 61 procent van alle Nederlandse respondenten heeft een hybride werkweek. Maar, verbondenheid is erg belangrijk voor Gen Z. Meer dan 2 op de 5 vond het zien van collega’s een belangrijke factor van verbondenheid. Ook sociale activiteiten buiten werktijd (44 procent) en persoonlijk contact met collega’s en managers (28 procent) spelen een grote rol. Wil je dus Generatie Z aanspreken om voor je te werken, is het belangrijk rekening te houden met deze behoefte.
Gen Z wil een eerlijke manager
Gen Z wil een eerlijke manager om effectief mee samen te werken. Wel 64 procent van de Nederlandse Gen Z geeft aan comfortabel te zijn met discussies over ontwikkeling en 52 procent over promoties. Toch zijn gesprekken over salarisverhoging nog een taboe, 28 procent voelt zich hier nog ongemakkelijk bij. Ook sociale conflicten met collega’s (25 procent) of mentaal welzijn (21 procent) zijn nog moeilijke onderwerpen. Een manager die hierin een rol kan spelen, wordt op prijs gesteld. Eerlijkheid en integriteit in hun manager wordt hoog gewaardeerd door 56 procent, empowerment door 46 procent en empathie door 38 procent van Gen Z.
Dit zet managers voor een belangrijke taak: om Gen Z te helpen ontwikkelen, zal je een goed voorbeeld moeten geven op het gebied van positief, effectief en empathisch te leiden.
Dit onderzoek is online uitgevoerd door Toluna in opdracht van Jabra onder 4.473 kenniswerkers in verschillende landen.
Lees ook: KVK schermt telefoonnummers van ondernemers af om misbruik te voorkomen