Uit de werkgeluktest van Driessen Groep, gestart in 2018 en inmiddels ingevuld door ruim 33.000 werkenden, blijkt dat het gemiddelde werkgelukcijfer in Nederland in 2024 aanzienlijk lager is dan in voorgaande jaren.
Een belangrijke vraag in de test is: ‘Hoe gelukkig ben je met je werk en werkomstandigheden?’ Het resultaat is zorgwekkend. Waar deelnemers deze vraag in 2018 gemiddeld met een 6,9 scoorden, is dit in 2024 gezakt naar een schamele 5,3. Jeroen Driessen, CEO van Driessen: “Het is schokkend dat het werkgeluk gemiddeld zo’n laag cijfer scoort.”
Nieuw inzicht of afwijking?
De cijfers verschillen aanzienlijk van andere landelijke onderzoeken naar werkgeluk, zoals die van onderzoeksbureau Newcom. Prof. dr. Martijn Burger, academisch directeur van het Erasmus Happiness Economics Research Organization (EHERO), noemt de bevindingen dan ook opvallend. Hij heeft in eerdere onderzoeken nog geen vergelijkbare dalingen gezien in werkgeluk in Nederland. Volgens hem zou de daling te maken kunnen hebben met een toename van de ervaren werkbelasting en onzekerheden op de arbeidsmarkt.
Lees ook: Medewerkerstevredenheid uitzendkracht zaak van uitzender en inlener
Een andere mogelijke verklaring voor de daling ligt in een andere samenstelling van de respondenten die dit jaar de werkgeluktest hebben ingevuld. “We staan voor de uitdaging om te begrijpen of er werkelijk sprake is van een bredere neerwaartse trend in werkgeluk,” aldus Burger. “Daarvoor is aanvullend onderzoek onder de respondentengroep noodzakelijk.”
Oproep aan werkgevers: werkgeluk als prioriteit
In ieder geval geven de cijfers volgens Jeroen Driessen aanleiding tot zelfreflectie voor werkgevers in Nederland. “Het verlies van werkgeluk kan wijzen op bredere problemen, zoals hoge werkdruk of een mismatch tussen persoonlijke waarden en de werkomgeving. Werkgevers moeten proactief handelen en een veilige, ondersteunende werkcultuur creëren waarin werkgeluk wordt bevorderd. Het is belangrijk om werkgeluk bovenaan de agenda te plaatsen en concrete stappen te ondernemen om het werkgeluk van werknemers te verbeteren. Werknemers hebben ook een verantwoordelijkheid, maar het is aan werkgevers om een rol te pakken in het creëren van de juiste omstandigheden.”