Column Franziska Szabó: Recruitment

0

In haar column voor Flexmarkt beschrijft Franziska Szabó (PA Online) haar liefde voor recruitment. Ze constateert dat organisaties het nog lang niet altijd goed op orde hebben, met ellenlange sollicitatieprocedures tot gevolg. Maar het gaat ook heel vaak goed, met blije kandidaten en werkgevers tot gevolg.

Recruitment is een mooi vak. Je maakt mensen blij met een nieuwe of tijdelijke baan, en de opdrachtgever met personeel.

In de huidige krapte op de arbeidsmarkt wordt vaak gesteld dat arbeidsbemiddelaars mensen weghalen bij organisaties en ze ergens anders plaatsen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Het is waar dat recruiters en andere arbeidsbemiddelaars potentiële passende kandidaten benaderen voor andere banen. Maar als mensen op hun plek zitten, bedanken ze voor het contact en blijven op hun huidige werkplek. Degenen die wel positief reageren, speelden al eerder met de gedachte. Anders zouden ze niet nieuwsgierig reageren. Vaak betreft het ook nog eens mensen die op dat moment (even) geen werk hebben, of mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt. Ook zij worden geholpen door recruiters en bemiddelaars.

Als arbeidsbemiddelaar heb je altijd wat te vertellen, leuke verhalen en ook verbazingwekkende. De leuke verhalen zijn vooral die van de blije partijen; de professional die een gat in de lucht springt omdat hij of zij een nieuwe baan heeft. De blijdschap van iemand met een cultuurhart die je hebt mogen plaatsen bij de Nationale Opera & Ballet, interim personal assistants bij een vereniging in transport en logistiek, de cosmeticabranche, het hotelwezen, de accountancy en wat al niet meer. Hetgeen vaak heeft geleid van een leuke, tijdelijke baan tot een vaste aanstelling en persoonlijke groei. En vergeet ook de geholpen blije organisaties zelf niet in deze moeilijke markt.

Lees ook: 7 vragen over recruitmenttooling

Jonger of ouder, staf of management, de blijdschap is zo echt dat ik het ook in mijn hele wezen voel! Hoe mooi kan een vak zijn?!

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is de ‘candidate experience’ erg belangrijk, de beleving van het sollicitatieproces door de kandidaat. Het verbaast me elke keer weer als een wervingsperiode twee maanden of langer duurt. Drie tot vijf gesprekken met HR-managers en directeuren, zowel voor vast als tijdelijk.

Wat een mooi en blij vak, recruitment!

Ik heb het meegemaakt. Na verschillende gesprekken waarin het klikte met de directeuren, volgde een intensief assessment met als resultaat een positief advies. Dus een blije kandidaat. Dat duurde helaas niet lang. De opdrachtgever wilde nóg een onderzoek om te bepalen of kandidaat de juiste aanvulling op het team zou zijn. Dit draaide uit op een grote teleurstelling voor de kandidaat. Wat een gemiste kans!

Verhalen als dit zijn geen uitzondering, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. Na het lange en intensieve traject is nog niemand aangenomen, en de negatieve kandidaat-ervaring kan ook nog eens het imago van de organisatie aantasten.

Gelukkig komt het vaker voor dat er slechts één gesprek nodig is, waarin het klikt en er direct wordt overgegaan tot inhuur of aanbod. Alle partijen blij en tevreden, met elkaar en met de ervaren bemiddeling.

Zoals gezegd, wat een mooi en blij vak, recruitment!

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer