CBS: omzet en tarieven uitzenders gestegen in eerste kwartaal

0

De omzet van de uitzendbranche is in het eerste kwartaal van 2022 fors gestegen (+19%) en ligt inmiddels ver boven het niveau van voor de coronacrisis. Ook de tarieven van uitzenders zijn het afgelopen kwartaal opnieuw gestegen (5,6%).

Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Het CBS berichtte in mei al over de uitzonderlijke banengroei bij uitzendbureaus; bij uitzendbureaus kwamen er 57.000 banen bij in het eerste kwartaal. 

Omzetstijging

De omzet van de uitzendbranche lag in het eerste kwartaal van 2022 19,2% hoger dan in het eerste kwartaal van 2021. Vorig jaar gold echter het hele eerste kwartaal een strenge lockdown. Het is wel het vierde kwartaal op een rij waarin de omzet van de uitzendbranche fors groeit.
Door deze omzetstijgingen is de omzet inmiddels tot ruim boven het niveau van voor de coronacrisis gestegen. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2019 lag de omzet van de uitzendbranche ruim 16% hoger.

Bron: CBS

De ABU Marktmonitor toont overigens een iets minder positieve omzetontwikkeling. Daaruit blijkt weliswaar ook omzetgroei in het eerste kwartaal, maar minder sterk dan het CBS meldt. Volgens de meest recente ABU-cijfers is de omzet van de uitzendbranche in de afgelopen periode zelfs gedaald (-4%).

Hogere tarieven

De prijzen (tarieven in de uitzendbranche) bleven gedurende 2020 stijgen, zo meldt het CBS. De prijsstijging lag gedurende dit jaar tussen de 5 en 7% ten opzichte van een jaar eerder. Deze prijsstijgingen zijn vergelijkbaar met 2019. Ook in 2021 stegen de prijzen verder, maar minder hard dan voor de coronacrisis. Vanaf het vierde kwartaal van 2021 is de stijging weer vergelijkbaar met 2019. In het eerste kwartaal van 2022 zijn de tarieven met 5,6% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.

Bron: CBS

Dat de tarieven in de uitzendsector stijgen is ook af te leiden uit de ABU-cijfers. De ABU Marktmonitor laat al langere tijd een minder gunstige ontwikkeling van het aantal uitzenduren zien ten opzichte van de omzetontwikkeling. Dat is een indicatie dat de tarieven stijgen.
Het aantal uitzenduren daalt al enkele maanden, in de afgelopen periode zelfs fors (-11%).

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer