Speeddaten uitzendbranche bij UWV – de meningen verschillen

1

Het WERKbedrijf en de uitzendbranche zijn over het algemeen positief over het speeddaten met uitzendbureaus op WERKbedrijfvestigingen, maar ook wordt duidelijk dat de meningen verschillen. De uitzendbranche is bijvoorbeeld niet altijd even te spreken over de gemotiveerdheid van de UWV-doelgroep, zo blijkt uit onderzoek.

Het onderzoek ‘Evaluatie speeddaten met uitzendbureaus op de vestigingen van het WERKbedrijf’ is uitgevoerd in opdracht van het UWV, de NBBU en de ABU.

Speeddaten, een goede manier of niet?
47 procent van de respondenten van de kant van de uitzendbranche is het eens met de stelling, dat het speeddaten een goede manier is om interessante kandidaten te spreken. 29 procent staat hier neutraal tegenover. De respondenten van het WERKbedrijf zijn duidelijk positiever, 86 procent staat positief tegenover de stelling.

In oktober / november 2011 is er een evaluatie gehouden over het speeddaten met uitzendbureaus bij zowel UWV WERKbedrijf als de uitzendbranche. Bij UWV WERKbedrijf hebben 77 respondenten de vragenlijst compleet ingevuld. Van de 342 respondenten uit de uitzendbranche geven 277 respondenten aan dat ze speeddaten.

Uitzendmedewerkers niet zo positief over kandidaten
De meningen verschillen over de kandidaten: slechts 25 procent van de respondenten in de uitzendbranche vindt dat de kandidaten gemotiveerd zijn voor de speeddatesessies en een derde vindt dat de kandidaten goed op de hoogte zijn van wat er van ze wordt verwacht.

De respondenten van het WERKbedrijf zijn veel positiever: 83 procent geeft aan dat de werkzoekenden juist wel weten wat er van ze verwacht wordt tijdens het speeddaten en 53 procent geeft aan dat de werkzoekenden wel gemotiveerd zijn.

Open staan voor UWV-doelgroep
53 procent van de uitzendbranche-respondenten geeft wel aan open te staan voor de doelgroep van het UWV WERKbedrijf. De respondenten van de het WERKbedrijf delen deze mening echter niet. Slechts 25 procent van hen vindt dat de uitzendbureaus open staan voor de doelgroep.

Samenwerking verbeterd
Beide partijen geven aan dat de samenwerking is verbeterd (61 procent van het WERKbedrijf versus 53 procent van de uitzendbranche). Over de samenwerking met de contactpersoon van het WERKbedrijf is 86 procent van de respondenten uit de uitzendbranche (zeer) tevreden. Het verbeteren van de samenwerking is een bijkomend doel van het speeddaten met uitzendbureaus en dat is gelukt.

Uit het onderzoek komen de volgende aanbevelingen naar voren:
• Meer communicatie onderling, zodat het speeddaten meer wordt gevoeld aan samenwerking
• Meer specifieke speeddates, zoals branchegericht speeddaten
• Werkzoekenden meer motiveren voor en informeren over het speeddaten
• Administratieve proces vereenvoudigen

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

1 reactie

Reageer