Een van de belangrijkste taken van een medewerker bij een uitzendorganisatie is het uitbreiden van het bestaande uitzendkrachten- en opdrachtgeverbestand. Daar zijn veel manieren voor.
Uitzendkrachten proberen we te bereiken via adverteren in de media, presentaties te geven op scholen of sponsoring van evenementen. Opdrachtgevers bereiken we nog steeds door bedrijven aan de hand van Kamer van Koophandel-lijsten te benaderen, bedrijvendagen te bezoeken (en daar visitekaartjes te verzamelen) of door vacatures te knippen en na te bellen. Stuk voor stuk prima manieren.
Eén manier om aan nieuwe relaties (uitzendkrachten en opdrachtgevers) te komen die de laatste tijd steeds belangrijker is geworden (en geen of weinig geld hoeft te kosten) is netwerken. Bij netwerken worden contacten gelegd en onderhouden. Ten onrechte wordt bij netwerken vaak gedacht aan oude mannen die op de golfclub elkaar zaken toeschuiven. Netwerken is onontbeerlijk. Mensen vinden het namelijk fijn om zaken te doen met mensen die zij kennen en mogen. Oftewel, mensen die zij ‘de deal’ gunnen.
Doorverwijzen
In iedereen schuilt een netwerker. In principe behoren alle mensen die je kent of gekend hebt en die een positieve indruk van jou hebben, tot jouw netwerk. Je vrienden, je familie, je collega’s, maar ook jouw oude klasgenoten, docenten, kennissen van de sportvereniging, de buren en de mensen waarmee je op het schoolplein staat om de kinderen op te halen. Je netwerk is vaak groter dan je denkt. Bovendien, jouw netwerk kan jou weer doorverwijzen naar andere relaties, die ook weer een eigen netwerk hebben en ga zo maar door.
Met goed netwerken kun je dus bijna bij iedereen aan tafel komen. Er wordt beweerd dat iedereen slechts zes netwerkcontacten verwijderd is van president Obama, prinses Maxima of premier Balkenende. Op welke manieren kun je dan netwerken? Ga naar congressen, workshops en seminars. Ook borrels en recepties binnen en buiten het bedrijf zijn goede gelegenheden. Denk ook aan het volgen van opleidingen, trainingen en cursussen. Het lid worden van een ondernemingsvereniging of netwerk van jonge professionals behoort tevens tot de mogelijkheden. Zorg ervoor dat je bij dergelijke gelegenheden in elk geval een visitekaartje kunt overhandigen en dat je in staat bent om jezelf kort te presenteren.
Netwerksites
Een andere mogelijkheid is online netwerken. Deze manier van netwerken is op dit moment helemaal actueel. Via sites als Hyves en LinkedIn worden oude contacten hersteld en netwerken uitgebreid. Een overzicht van een aantal netwerksites:
Hyves: een vriendensite waar vrienden elkaar berichten. Gebruikers maken een profiel aan met teksten, foto’s en video’s. Bekend is dat HR-managers Hyves bezoeken om te kijken wat voor vlees zij in de kuip hebben bij sollicitanten. Intercedenten van uitzendbureaus gebruiken de site overigens ook om ‘krabbels’ te lezen van hun uitzendkrachten om te controleren of zij afgelopen week bijvoorbeeld wel echt ziek waren.
LinkedIn: een netwerk voor professionals, waarbij gebruikers elkaars (zakelijke) netwerk kunnen gebruiken. Dit gebeurt door je te laten verbinden met andere gebruikers die je vertrouwt.
Plaxo Pulse: een nieuwe benadering van netwerken. Plaxo probeert overzicht te bieden in het grote aanbod van netwerksites. Gegevens van andere netwerken zijn eenvoudig naar een Plaxo-profiel te kopiëren, zodat een overzicht ontstaat van alle profielen. Dit betekent overigens dat privé-zaken als foto’s ook zichtbaar zijn voor zakelijke contacten.
Facebook: de Amerikaanse tegenhanger van Hyves, maar dan groter. Iedereen die ouder is dan 13 jaar kan een profiel aanmaken. Ontstaan vanuit Harvard is het uitgegroeid tot een wereldwijd studentennetwerk.
Ecademy: deze netwerksite is te vergelijken met LinkedIn, maar dan meer gericht op interactie tussen
de leden. Het gaat Ecademy om het delen van kennis en expertise. Dit gebeurt overigens niet alleen online, er vinden ook regelmatig ontmoetingen plaats.
Door Saskia Elberse, trainer ARTRA