Logistic Force en Dag1: voorbeelden van marketing in flex

0

Marketing voor flexbureaus, je echt onderscheiden door een persoonlijke benadering en denken en handelen vanuit de behoefte van de klant (lees ook: kandidaat). Hoe doe je dat?

In het oktobernummer van Flexmarkt die afgelopen week is verschenen geven FD Gouden Gazelle Award-winnaars van 2015 Uitzendbureau Logistic Force en recruitmentbureau Dag1 voorbeelden van geslaagde marketing.

Logistic Force: behoefte aan scholing
De vraag die iedere flexondernemer zichzelf zou moeten stellen is: welke behoeftes hebben mijn kandidaten? Volgens Joppe Fransen, hoofd marketing Uitzendbureau Logistic Force, gespecialiseerd in uitzenden en recruitment in de logistieke sector, was er onder hun kandidaten (chauffeurs) een grote behoefte aan scholing. ‘Vandaar dat we zijn begonnen met onze Logistic Force Academy.’ Actieve chauffeurs moeten in Nederland verplicht iedere vijf jaar 35 uur nascholing volgen. Logistic Force is daar handig op ingesprongen door die scholing zelf te verzorgen, legt Fransen uit. Logistic Force keek wat betreft de Academy goed naar de behoeften van de kandidaten. In de transportsector, maar ook in veel andere sectoren, zitten kandidaten niet te wachten op een vierjarige opleiding. Ze willen snel enkele competenties vergaren of verbeteren. Logistic Force biedt kandidaten die kans. Opleidingen starten direct en de kandidaat hoeft nooit ver te reizen. En dat goed inspelen op specifieke behoeften heeft Logistic Force geen windeieren gelegd. ‘Door de Logistic Force Academy zijn wij als organisatie verder gegroeid. Gestart in 2008 hebben wij nu 13 vestigingen verspreid over Nederland.’

Dag1: Persoonlijke benadering
‘Op het moment dat je ons opbelt voor een vacature krijg je Maartje of Suzanne aan de telefoon, niet Dag1’, zegt Maartje Daamen, directeur bij Dag1. Het uitzendbureau, gestart in 2012 en inmiddels 4 vestigingen in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Breda, is een snelgroeiend recruitmentbureau waar alles draait om persoonlijke benadering. Daamen ‘Het gaat om de personen die werken voor Dag1. Zij versterken het merk Dag1 en zij zorgen er ook voor dat kandidaten uiteindelijk vol enthousiasme aan de slag gaan bij een organisaties. De mensen maken het verschil.’ Persoonlijke benadering betekent bij Dag1 dat kandidaten die reageren altijd allemaal persoonlijk bericht krijgen, waarna een uitgebreid interview volgt om de kandidaat beter te leren kennen. ‘Dat is altijd een persoonlijk gesprek waarin we de kandidaat een spiegel voorhouden. Soms kan dat best confronterend zijn, maar uiteindelijk doen we het om de kandidaat vooruit te helpen. We moeten ook zeker weten dat hij het verschil gaat maken bij onze opdrachtgever’, legt Daamen uit.

Koppelen backoffice en website
Persoonlijke contact met de kandidaat zal in de toekomst ook steeds meer online gebeuren. Dag1 werkt niet voor niets aan een nieuwe website waar de kandidaat bij de hand wordt genomen. ‘De nieuwe site past zich aan de kandidaat aan. Voor de ene kandidaat is het interessant om een vacature in de buurt van Utrecht te zien, terwijl een andere kandidaat juist heel specifiek op zoek is naar een functie als boekhouder’, stelt Daamen.

Jan van Goch, chief marketing officer bij Connexys, leverancier van rectruitmentsoftware, is het daar volledig mee eens. ‘Het wordt voor organisaties steeds belangrijker om goede kennis te hebben van de data die ze opbouwen. Voor uitzenders en recruiters is het van wezenlijk belang. Ze kunnen al profilen en matchen in hun eigen database.’ Flexorganisaties doen er volgens hem goed aan het gebruik van hun data te integreren in de bedrijfsstrategie. De data blijven dan niet langer ‘verscholen’ in het backoffice, maar worden gekoppeld aan het frontoffice. ‘Er zijn nu al tal van eenvoudige koppelingen tussen website en backoffice, dat zal in de toekomst alleen maar toenemen’, zegt Van Goch. Een eenvoudig voorbeeld van een goede koppeling tussen backoffice en website is dat je als kandidaat kunt zien hoeveel mensen al hebben gereageerd op een vacature. Of dat je bij het indienen van je cv ook direct kunt aangeven op welke momenten je beschikbaar bent voor een gesprek.’
Lees het volledige artikel De magie van marketing in de oktober-editie van Flexmarkt die op 13 oktober is verschenen. Nieuwsgierig en nog geen abonnee?

Over Auteur

Reageer