Hoe is jouw candidate journey?

0

Doordat de arbeidsmarkt steeds meer gestuurd wordt vanuit de vraag, is het belangrijk om de juiste kandidaten aan je te binden. Een goede candidate journey is daarbij essentieel. Waar moet je candidate journey aan voldoen?

Wat zijn touchpoints?

De candidate journey is de weg die een kandidaat aflegt vanaf het moment dat hij een vacature ziet, totdat hij aan de slag gaat. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, dus je moet van te voren bedenken op welke manieren een kandidaat te werk gaat. Hij kan beginnen met googelen, of struint langs de etalages in de stad. Hoe de reis ook verloopt, de kandidaat heeft een aantal contactmomenten met je bureau. Dit zijn de zogenaamde touchpoints. Een touchpoint is elk interactief contactmoment tussen een (potentiële) kandidaat en je bureau (in bredere zin met je merk). Het zijn belangrijke momenten waarop een kandidaat besluit om zijn reis te vervolgen of af te breken. Een touchpoint is bijvoorbeeld de bereikbaarheid van je kantoor. Is het goed bereikbaar met het openbaar vervoer? Zijn er parkeerplaatsen voor de auto?

Online bij de hand nemen
Tegenwoordig draait het echter steeds meer om de digitale touchpoints. Zeker voor een flexbureau is een goede online kandidaatervaring belangrijk. Het doel van je candidate journey is om zo min mogelijk kandidaten te verliezen tijdens de contactmomenten. Je wilt je kandidaten bij de hand nemen en alles zo makkelijk en comfortabel mogelijk maken. Het scheelt bijvoorbeeld als je bij de ‘solliciteer hier’ knop aangeeft hoeveel mensen al hebben gereageerd op die vacature. Zo help je een kandidaat die zelf al weet dat hij niet helemaal in het profiel past om wel of niet te solliciteren. Een ander voorbeeld om de kandidaat bij de hand te nemen is dat hij alvast kan aangeven op welke tijdstippen hij beschikbaar is voor een gesprek, mocht het daartoe komen. Dit vereist wel dat je een ontzettend goede koppeling maakt tussen je website en je backoffice.

Maak gebruik van je data
Het belangrijkste tijdens de candidate journey is dat je zoveel mogelijk data over je (potentiële) kandidaten vergaart en die data nuttig inzet. Flexorganisaties hebben vaak grote bestanden met kandidaten maar zijn niet goed in staat slim om te gaan met de data die hieruit komt. Veel recruiters zoeken extern naar een kandidaat voor een vacature of opdracht, terwijl het veel slimmer is om contact te onderhouden met kandidaten die al in je bestand zitten. Wat dat betreft kunnen recruiters nog veel leren van online marketing. Daar wordt data gebruikt om de content zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen van de klant. Als je weet hoe vaak kandidaten op je website komen en welke vacatures ze lezen kun je zien wie toe is aan een nieuwe uitdaging. Als je dat weet, kun je die kandidaten vacatures op maat sturen. Dit verbetert je candidate journey.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer