Kantoorinrichter Hoogerwerf heeft voor Robert Walters een kantoor ontworpn op basis van neurowetenschappelijke principes. Het is een kantoor afgestemd op alle zintuigen. Verspreid over het kantoor bieden verschillende ruimtes stimuli, waaronder geurtechnologie, kleurgebruik, en routing, die medewerkers onbewust sturen in het gebruik van de ruimte zoals bedoeld. Dit is ’s werelds allereerste kantoor gebaseerd op neurowetenschap. Het resultaat? Toegenomen verbinding en enthousiasme onder de medewerkers.
Het kantoor dat verbindt
De functie van de Neuro Workplace van Robert Walters, specialist op het gebied van werving & selectie, is ‘verbinden’. Het creëren van een community zal een grote aantrekkingskracht hebben op potentiële nieuwe medewerkers. Robert Walters hoopt hiermee ook getalenteerde collega’s langer te binden. Jose Bokhorst, Managing Director Netherlands Robert Walters, geeft aan nu al de effecten van het nieuwe kantoor te ervaren: ‘Ik hoor mensen zeggen dat ze nu in één week met meer collega’s praten dan ze voorheen in het hele jaar deden.’
Neuro-onderzoek als basis
Het proces om tot de ideale kantoorinrichting te komen bestond uit drie stappen. Allereerst zijn door medewerkers van projectinrichter Hoogerwerf profileringsgesprekken gevoerd met achttien personen. Tijdens deze interviews werd onderzocht hoe mensen reageren op verschillende omstandigheden en welke associaties ze daarbij maken. Op basis van deze associaties zijn vervolgens enkele moodboards gemaakt en vertoond aan 24 testpersonen tijdens een MRI-scan. Hierbij is gemeten welke hersendelen geactiveerd worden en welke emoties worden opgeroepen. Hieruit volgde een wetenschappelijk rapport dat is gebruikt als basis van de kantoorinrichting.
Gesprekken in open ruimtes
‘Uit de profileringsgesprekken en fMRI-scans (functionele MRI-scan) bleek dat onze mensen gesprekken met kandidaten liever voeren in open ruimtes. Daar is het ontwerp op aangepast. In de praktijk blijkt dat dit inderdaad als prettiger wordt ervaren, zowel door onze consultants als door de geïnterviewde kandidaten.’
Het kantoor in de praktijk
Verspreid over het kantoor bieden verschillende ruimtes stimuli, waaronder geurtechnologie, kleurgebruik, en routing, die medewerkers onbewust sturen in het gebruik van de ruimte zoals bedoeld. De meest opvallende ruimte is de ‘arena’. Deze ruimte is bewust ontworpen om niet ‘comfortabel’ aan te voelen, maar om medewerkers op te zetten zodra ze binnenkomen. Het is dé plek om te pieken en topprestaties te leveren, waarna werknemers zich weer kunnen opladen in een tuinachtige setting gebaseerd op het Toscaanse landschap. Medewerkers, sollicitanten én bezoekers van het kantoor worden optimaal in hun behoefte bediend.