60 jaar ARTO: liever persoonlijk dan online

0

Het Amsterdamse recruitmentbureau ARTO viert deze maand haar 60-jarig jubileum. Geheim van dit familiebedrijf; ‘juist in het digitale tijdperk niet alle online trends te volgen.’

“De meeste bureaus matchen uitsluitend via de computer, wij weten dat je alleen een perfecte plaatsing kunt doen door de kandidaat én de opdrachtgever persoonlijk te kennen”, zegt CFO Michael Nijdam.

Persoonlijk versus computer

Wat in 1959 begon als Ans Rijnders Typing Office (ARTO) is in zes decennia naar eigen zeggen uitgegroeid tot een persoonlijk recruitmentbureau dat juist in het digitale tijdperk extra succesvol door niet alle online trends te volgen.
Als Amsterdams familiebedrijf – de huidige directrice is de dochter van de voormalig oprichtster – hanteert ARTO een echt persoonlijke 1-op-1 aanpak; vrijwel alle kandidaten komen eerst langs voor een uitgebreide kennismaking op het sfeervolle kantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal 158. “Zo ontdekken we wat een kandidaat beweegt en wat zijn of haar drijfveren zijn voor een optimale match. Daar kan geen computerprogramma tegenop”, zegt Nijdam.
Naar eigen zeggen draait bij ARTO alles om persoonlijke aandacht. Door te kijken naar de organisatie achter de vacature en naar de persoon achter het cv, worden volgens ARTO werkgevers met de juiste kandidaten verbonden. ARTO gaat prat op zijn hoge doorstroompercentage naar vaste banen. Nijdam: “Wij helpen organisaties kosten te besparen door een vacature zodanig in te vullen dat de kandidaat blijft zitten waar hij zit. Dat scheelt onrust en personeelsverloop. En dus kosten.”
Volgens Nijdam is in de basis er in 60 jaar dan ook eigenlijk niet zo veel veranderd. “Je hebt tegenwoordig natuurlijk veel meer tools om kandidaten te zoeken, maar het blijft mensenwerk. Dat was in 1959 zo en is nog steeds het geval. De wensen van de klant en het type werk waar support voor wordt gezocht zijn in de loop der tijd natuurlijk wel enorm veranderd.”

Verschuiving in dienstverlening

Arto bedient anno 2019 de regio Groo-Amsterdam en is gespecialiseerd in uitzenden, detacheren, werving en selectie en payrolling. Nijdam ziet een verschuiving in de dienstverlening naar de rol van strategisch HR-partner. “Wij zijn continu op zoek naar synergievoordelen met onze opdrachtgevers. Doordat wij als bureau de ideale match leveren, zorgen wij voor minder verzuim, minder verloop en meer productiviteit omdat de medewerkers optimaal gemotiveerd zijn en blijven. Er is een duidelijke trend van een HR benadering naar een inkoopbenadering; ‘Ik huur zes uitzendkrachten in, dus dan kan er wel wat van af.’ Zo werkt het niet. We hebben het hier nog steeds over mensen; people’s business is anders. We zijn een service- en kennisautoriteit. Natuurlijk zit er een kostenplaatje aan, maar uiteindelijk bespaar je kosten doordat wij zorgen voor duurzame inzetbaarheid.”

Bron: ARTO

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer