Akkerman (ING): ‘Uitzender, bouw zelf een platform’

0

Over tien jaar kunnen digitale werkplatforms zomaar een flink deel van de uitzendmarkt hebben ingenomen. ‘Maar zie platforms vooral als een kans en niet als bedreiging’, adviseert Sjuk Akkerman van ING, een van de topsprekers op het FleXevent op 14 mei a.s.

Ongeveer een op de zes woningbezitters in toeristisch Amsterdam verhuurt zijn woning via Airbnb. Een op de drie Nederlandse vrijgezellen is geregeld te vinden op een datingsite. En wie kent Uber en Werkspot niet? Digitale platforms, waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht, zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. “Hun potentie is gigantisch”, stelt Sjuk Akkerman, Sector Banker Services bij ING. Dat kan ingrijpende gevolgen hebben, ook voor de flexbranche. “Nu is de impact op de flexbranche nog relatief beperkt. Wel zie je dat uitzenders voor de horeca al last hebben van een online platform als Temper, waarop opdrachtgevers in de horecabranche opdrachten kunnen plaatsen.”

Technologie en wet- en regelgeving

Die impact kan echter beduidend groter worden, zo gaat Akkerman zijn gehoor op het FleXevent duidelijk maken. In een rapport heeft ING berekend dat digitale platforms in tien jaar tijd tussen de 20 en 70% van de huidige uitzendmarkt kunnen overnemen. “Hoe de technologie en de wet- en regelgeving zich precies ontwikkelt, bepaalt uiteindelijk of het percentage dichter bij de twintig of de zeventig komt te liggen.” Neem bijvoorbeeld de laatste factor: wetten en regels kunnen de ontwikkeling van digitale platforms enorm versnellen. “Maar ook juist afremmen. Vandaar die brede range.” Brede range of niet, zelfs als de platforms ‘slechts’ twintig procent van de uitzendmarkt overnemen, betekent dat werk aan de winkel voor de flexbureaus.

Platformisering

Wat kun je als flexbureau doen om die opkomende platforms het hoofd te bieden? Tijdens zijn keynote geeft Akkerman meer inzicht in de potentie van werkplatforms. Ook gaat hij in op welke rollen platforms van flexbureaus kunnen overnemen – en welke (nog) niet. Denk bij rollen aan onder andere matchen, risico’s beperken en ontzorgen.
Ten slotte vertelt Akkerman op 14 mei voor welke specifieke beroepen de kans op platformisering het grootst is. Eén concrete tip voor flexbureaus wil hij wel prijsgeven. “Platforms richten zich nu nog vooral op deelmarkten, zoals de horeca. Maar vroeg of laat gaan ze zich verbreden. Je moet er als flexbureau kortom echt iets mee. Ga als flexbureau zelf met de techniek aan de slag. Met andere woorden, bouw zelf een platform en wees daarmee de concurrentie voor.” Een andere optie is om een bestaand platform over te nemen. De hoofdboodschap van Akkerman: “Zie platforms niet als bedreiging, en zeker niet als hype die wel weer overwaait, maar vooral als een kans. Grijp die kans.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Flexmarkt-editie van april die afgelopen week is verschenen. Ook Flexmarkt ontvangen?

FleXevent 14 mei
Sjuk Akkerman is een van de sprekers tijdens het FleXevent op 14 mei a.s. Thema is het Flexbureau 4.0; bent u als flexondernemer klaar voor de toekomst? Voor meer informatie en om u in te schrijven ga naar event.flexmarkt.nl.

 

Andere artikelen van sprekers op het FleXevent:

Andere artikelen over arbeidsmarktplatforms:

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer