Leven, werken en ondernemen gaan drastisch veranderen. Daar ligt een enorme kans voor flexbureaus, zegt trendwatcher Richard van Hooijdonk, die 14 mei op het FleXevent spreekt. “Ik zie een nieuw businessmodel voor me, met jonge mensen die het ‘verleden hebben afgeleerd’.”
“Er gaan veel nieuwe beroepen ontstaan, zoals robot-designers en AI-specialisten. Dat vereist veel van de werknemers van de toekomst, zoals nieuwe kennis en zeker ook nieuwe skills.” Zo schetst trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk de toekomst. Leven, werken en ondernemen gaan drastisch veranderen. Inspirerend maar ook zorgelijk, vindt Van Hooijdonk. Met de harde skills, zoals programmeren, zit het volgens hem wel goed. Hoewel? “Ons huidige onderwijssysteem is kapot. Ik kan het niet anders zeggen. Docenten van nu hebben geen benul van de wereld van morgen. Hoe kunnen zij de skills van de toekomst nou overdragen zonder dat ze zelf de kennis ervan hebben? Ouders adviseer ik altijd om dan maar zelf bijles te organiseren. En vooral de toekomst in huis te halen, denk aan robots.”
Disruptive mindset
Maar om die harde skills gaat het Van Hooijdonk eigenlijk niet eens. “Het gaat me vooral om de soft skills. Om succesvol te zijn in de toekomst, heb je mensen nodig met een disruptive mindset. Dat wil zeggen mensen met passie, die nieuwsgierig zijn. Mensen die willen samenwerken, vernieuwen en veranderen. Kortom, die wendbaar en flexibel zijn. Dat is nodig om nieuwe organisaties te bouwen.” In 1990 hoefde een bedrijf niet te zijn ingesteld op veranderingen, stelt Van Hooijdonk. Je kon rustig zeventig jaar lang elke dag hetzelfde doen. De verandercycli binnen bedrijven worden echter steeds korter.” Van Hooijdonk verwacht dat in 2025 een bedrijf maximaal zes jaar kan blijven bestaan zonder te hoeven veranderen. Met andere woorden, je hebt mensen met een verandermindset nodig om hierop te anticiperen.”
Omega-generatie
Van Hooijdonk maakt zich zorgen of er voldoende mensen met die soft skills te vinden zijn, die de toekomst gaan bouwen. Hij benadrukt dat daar een enorme kans voor flexbureaus ligt. “Ik zie een nieuw businessmodel voor me, met jonge mensen die het ‘verleden hebben afgeleerd’. Flexibele, nieuwsgierige mensen. Flexbureaus zouden zich erop moeten richten die ‘omega-generatie’ binnen te halen.” Naast kansen voor kandidaten ziet Van Hooijdonk ook kansen voor klanten. “Flexbureaus kunnen proposities ontwikkelen, waarmee ze bedrijven kunnen helpen de juiste verandermindset te krijgen.” Tot slot: wat is volgens Van Hooijdonk dé technologie die het werk van flexbureaus in de toekomst het meest gaat veranderen? Zijn antwoord is resoluut: “Zonder twijfel artifical intelligence, bijvoorbeeld bij het matchen.”
Dit artikel is eveneens gepubliceerd in de april-editie van Flexmarkt.
lees ook: Helft bedrijven nog niet bezig met robotisering
FleXevent 14 mei
Richard van Hooijdonk is een van de sprekers tijdens het FleXevent op 14 mei a.s. Thema is het Flexbureau 4.0; bent u als flexondernemer klaar voor de toekomst? Voor meer informatie en om u in te schrijven ga naar event.flexmarkt.nl.