Het flexbureau van de toekomst houdt zich nu al bezig met de werknemer van de toekomst. En verdiept zich dus in de zogeheten generatie Z. “Pas als je erkent dat jongeren écht een andere doelgroep zijn, kun je ze bereiken en raken”, zegt Miek Crouzen van Youngworks, een van de sprekers op het FleXevent op 14 mei a.s.
Wanneer je als flexbureau eens door je kandidatenbestand scrolt, kom je vast wat verdwaalde babyboomers tegen. Waardevolle krachten, van wie de meesten echter al met pensioen zijn. Ongetwijfeld help je vooral mensen uit de generaties X (of Nix) en Y (de millennials) aan het werk. Maar de toekomst is toch echt aan ‘hun opvolgers, generatie Z.
“Een Flexbureau 4.0 houdt alvast rekening met generatie Z”, stelt Miek Crouzen. Ze werkt bij Youngworks, de doelgroepexpert die jongeren op de voet volgt, hun trends en cultuur in kaart brengt en op basis daarvan bijvoorbeeld strategieën ontwikkelt. Crouzen spreekt 14 mei op het FleXevent over de generatie Z, de generatie die geboren is tussen het jaar 2000 en 2015. “Daarbij onderscheiden we wat deze jongeren kenmerkt puur omdat ze nog jong zijn en wat ze kenmerkt vanwege de wereld waarin zij opgroeien.”
Digital natives
Crouzen benadrukt dat ze geen uitspraken doet over hoe deze groep zich ooit als volwassen werknemers gaat gedragen. “We doen bewust geen voorspellingen. Deze generatie zit immers nog in de formatieve jaren. En sommigen zelfs dat nog niet eens. Ze ontwikkelen zich in elk geval nog volop. Wij kijken daarom alleen naar het ‘nu’. Wat zijn huidige kenmerken van de generatie Z en hoe kunnen werkgevers van tegenwoordig daar handig mee omgaan.” Crouzen schetst de belangrijkste contouren van generatie Z. “Digitalisering, ideologisering en individualisering zijn de drie grote kenmerken van deze leeftijdsgroep. Om met de eerste te beginnen: het zijn allemaal digital natives. Ze zijn gewend om alles snel te krijgen, liefst zelfs meteen. Generatie Z heeft ook een sterk ideologisch profiel. De huidige samenleving is flink verdeeld op belangrijke thema’s. Deze generatie, met name het oudste deel ervan, mengt zich in de discussies. Of het nu om klimaat, gender of immigratie gaat.”
Geld, inspraak en vrijheid
Individualisering uit zich volgens Crouzen vooral in een op zichzelf gerichte, kritische houding. “Generatie Z vraagt vooral ‘what’s in it for me?’. Ze verwachten, meer nog dan generatie Y, overal inspraak. Thuis is de verhouding met hun ouders een gelijkwaardige. Dat verwachten ze ook op andere gebieden.” Tijdens haar keynote vertaalt Crouzen alle kenmerken van generatie Z naar de werkvloer. Want wat kun je als flexbureau nu met al deze informatie? Over individualisering wil Crouzen het volgende kwijt. “Besef dat generatie Z waarde hecht aan vrijheid, autonomie en verantwoordelijkheid. Ze willen serieus genomen worden, ze zoeken erkenning en een goede beloning. Pas als mensen ouder worden, gaat daadwerkelijke zingeving in werk een grotere rol spelen. Voor de generatie Z is een grote motivatie voor een bijbaan simpelweg het verdienen van eigen geld. En daarmee meer vrijheid. Die vrijheid is belangrijk, ook op andere gebieden. Denk daarbij aan het deels zelf kunnen bepalen van de werktijden.” Er ligt nóg een schone taak voor flexbureaus. Crouzen: “Zelf moet je kritisch zijn en je bij alles afvragen of je de jongere serieus genoeg neemt. Maar vergeet ook je klanten niet, voor wie die jongere gaat werken. Ook zij moeten op de hoogte zijn van de ins en outs van generatie Z. Alleen dan realiseer je echt een goede match.”
Dit artikel is gepubliceerd in de Flexmarkt-editie van april die afgelopen week is verschenen.
Miek Crouzen is een van de sprekers tijdens het FleXevent op 14 mei a.s. Thema is het Flexbureau 4.0; bent u als flexondernemer klaar voor de toekomst? Voor meer informatie en om u in te schrijven ga naar event.flexmarkt.nl.
Lees ook: ‘Snelle veranderingen bieden kansen voor flexbureaus’