ING: uitzendbranche kan tot 70% markt verliezen aan platformen

0

Uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers kunnen binnen tien jaar 20 tot zelfs 70% van hun markt verliezen als platformgiganten als LinkedIn of de spin-offs van Deliveroo en Uber zich gaan richten op de arbeidsmarkt. Alleen door zelf als platform te gaan werken, kan de uitzendbranche haar bemiddelingsrol behouden.

Dit blijkt uit de sectorstudie Algoritmes versus de flexbranche van het ING Economisch Bureau.

Online businessmodellen, zoals vacaturewebsites, online uitzendbureaus en sociale netwerken maken de tussenkomst van de flexbranche (uitzendbureaus, payrollers en bemiddelaars) nu al minder vaak nodig. En hoewel werving en selectie nu nog altijd vooral ‘mensenwerk’ is, zal ook dit in de toekomst veranderen.

Matchen via platformen

Platformen kunnen sneller, goedkoper en beter ‘matchen’ Online platformen automatiseren werving en selectie met behulp van algoritmes. Ook nemen ze administratieve taken als planning, urenregistratie en facturatie over. Hierdoor zijn ze op termijn goedkoper en sneller dan huidige spelers. Technologische innovaties maken automatische ‘matching’ bovendien steeds beter. Platformen als Deliveroo en Uber (vervoer), Temper (horecawerk) en LinkedIn (werving) laten zien hoe platformen nu al deeltaken van de flexbranche overnemen. Als deze platformen zich het komende decennium richten op de arbeidsmarkt, kan de huidige flexbranche haar rol grotendeels verliezen.

Platform kan bemiddelinsrol overnemen

De kans dat een platform de bemiddelingsrol overneemt, verschilt per beroepsgroep. De kans is groter voor beroepen waar ‘platformisering’ veel voordelen biedt, zoals wanneer er sprake is van een hoog verloop, veel pieken en dalen in de vraag, een disbalans in vraag en aanbod en als er grote verschillen in kwalificaties bestaan tussen arbeidskrachten. Dat geldt ook voor beroepen die gemakkelijk te ‘platformiseren’ zijn, bijvoorbeeld omdat het werk repetitief is of het werk digitaal en op afstand van de werkgever kan worden uitgevoerd.
Het ING Economisch Bureau schat in dat in ieder geval 20% van de markt zal verschuiven van de traditionele flexbranche naar platformen. Schoonmakers, keukenhulpen of callcentermedewerkers zijn bijvoorbeeld goed via een platform te organiseren.

Krapte aanjager voor platformen

In een extreem scenario, waarin  technologie zich heel snel ontwikkelt én regels toelaten dat arbeids- en zzp-contracten snel en makkelijk te sluiten en ontbinden zijn, kan zelfs 70% van de markt verschuiven naar platformen, zo schat ING in. Ook specialistische beroepen, zoals vormgevers en docenten, zijn dan via een platform te organiseren. Marieke Blom, Hoofdeconoom bij ING Nederland: “We denken bij platformen nu misschien alleen aan taxichauffeurs, maar het gaat niet alleen om generiek werk. In de Verenigde Staten weet schaars IT-talent via online platformen zoals Hired.com met een online veilingsysteem al de hoogst mogelijke beloning te krijgen. Juist de krappe arbeidsmarkt kan de komende jaren een aanjager zijn voor de populariteit van platformen.”

Uitzendbureaus ontwikkelen eigen platform

Ook de huidige spelers kunnen die platformen ontwikkelen. Sjuk Akkerman, Sector Banker Services bij ING: “Het is duidelijk dat de traditionele flexbranche zelf ook niet stilstaat. De grote traditionele spelers zijn zelf ook bezig hun eigen platform te ontwikkelen. De kernvraag voor de sector is, of ze de strijd met de platformgiganten kunnen winnen.”
Er zijn drie cruciale factoren. Met haar kennis van arbeidsregelgeving heeft de uitzendbranche een concurrentievoordeel. Maar platformgiganten als LinkedIn en de spin-offs van Uber of Deliveroo zijn qua technologie in het voordeel. De laatste troef is het netwerk. De platformgiganten hebben een wereldwijd netwerk en de capaciteit om op te schalen. De traditionele flexbranche zal het moeten hebben van de goede relaties met haar klanten. Akkerman: “Die relaties kunnen een prima troef zijn voor het opbouwen van een levensvatbaar platform, maar we verwachten dat vooral de regelgeving rond de arbeidsmarkt bepalend zal zijn.

Regelgeving bepalend

Welk scenario (20% of 70% marktverlies uitzendbranche in tien jaar tijd) het meest waarschijnlijk is, hangt volgens de ING-studie af van de snelheid waarin de technologie zich zal ontwikkelen en de regelgeving rondom inhuur van zzp’ers en het aannemen van personeel. Die kennis en expertise rondom arbeidsrechtelijke aspecten is een troef voor de uitzendbranche. Maar wordt die regelgeving simpeler en risico-arm, dan zal de verschuiving van de traditionele flexbranche naar werkplatformen veel sneller verlopen. Hoe minder regels er gelden bij inhuur van zzp’ers en het in dienst nemen van personeel, hoe gemakkelijker een platform kan groeien.

Bron: ING

Lees ook: Han Mesters (ABN Amro): “Het is een gevaarlijke tijd voor flexondernemers”

 

Alles weten over de stand van de flexmarkt en de verwachte ontwikkelingen waar je als flexondernemer mee te maken krijgt? Kom naar het FlexEvent op 29 mei a.s. Inschrijven kan online via event.flexmarkt.nl.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer