Accres stelt zich op als zaakwaarnemer van schaars talent, ‘net als in het voetbal’

0

Accres HR Solutions zag zijn omzet vorig jaar verdubbelen. Dat was grotendeels te danken aan een strategische overname, vertelt dga Frans van Gerven. “Je kunt het wiel opnieuw uitvinden, of een partij vinden met een bewezen track record, die ook nog bij je cultuur past.”

Tekst: Guido de Kanter

Het in 1986 opgerichte Accres HR Solutions heeft vier vestigingen en richt zich op de regio Zuidoost-Brabant. Had het bedrijf tot 2022 vooral het karakter van een generieke detacheerder, sindsdien is de focus komen te liggen op groei en uitbreiding van de dienstverlening in richtingen als werving en selectie, uitzenden, payrolling, staffing, HR, zzp-bemiddeling en verloning.

“Door de krapte op de arbeidsmarkt is het voor veel bedrijven haast ondoenlijk geworden om genoeg mensen te vinden”, vertelt dga Frans van Gerven. “Was het vroeger misschien nog voldoende om een advertentie in het lokale weekkrantje te zetten, nu heeft bijna alles zich verplaatst naar het internet en is het bereiken van de mensen die je wilt hebben een dagtaak geworden. Maar bedrijven tot pakweg honderd medewerkers hebben vaak geen HR-afdeling. Het wordt er veelal bij gedaan door medewerkers met een breed takenpakket. Daar kun je vandaag de dag niet meer mee wegkomen.

“Wij richten ons dan ook op midden- en kleinbedrijven die ontzorgd willen worden. Wij helpen bij het vinden, overtuigen en houden van de juiste medewerkers. Desgewenst nemen we ook andere HR-taken voor onze rekening. Wij streven naar een samenwerking voor de lange termijn, zowel met medewerkers als opdrachtgevers. Op deze manier willen we een bijdrage leveren aan hun groei en succes.”

Overname

De organische groei van Accres HR Solutions over 2023 zou volgens Van Gerven ongeveer 7 procent hebben bedragen. De spectaculaire totale groei wordt voor het overgrote deel verklaard door de overname van de HR-Groep uit Eindhoven, een partij die gespecialiseerd is in de bemiddeling van zzp’ers. Van Gerven licht toe: “Als je als ondernemer een visie hebt van verbreding van je dienstverlening, dan kun je twee dingen doen. Je gaat opnieuw het wiel uitvinden en zelf zzp-activiteiten opbouwen binnen je eigen label. Of je doet onderzoek in de markt en kijkt of er partijen zijn met een bewezen track record, die ook nog passen bij de cultuur van Accres.

“Zo’n overname kan direct toegevoegde waarde bieden, en dat is gelukt. Dat leidde ertoe dat we deze imposante cijfers hebben kunnen schrijven. We hebben nu 21 eigen medewerkers en bemiddelen ruim zeshonderd mensen.”

De overname van de HR-Groep werd mede mogelijk gemaakt door investeringsmaatschappij SPA Capital uit Bilthoven. “Zij hebben een minderheidsbelang in Accres genomen. SPA Capital streeft bij participaties naar gelijkwaardigheid met de ondernemer en neemt een belang van maximaal 50 procent. Zij geloven erin de ondernemer centraal te stellen en te laten ondernemen, maar bieden ook actieve ondersteuning indien gewenst. Dat vond ik zelf heel erg prettig. Dus ik heb er een copiloot bij die mij actief helpt in de zoektocht naar andere overnamekandidaten die ons kunnen helpen bij onze toekomstige groei. Daar zijn we as we speak mee bezig.”

Nieuw hoofdkantoor

Een andere mijlpaal is de opening vorige maand van het nieuwe hoofdkantoor van Accres in Eindhoven. “Van daaruit slaan we onze vleugels uit in noordelijke en westelijke richting”, vertelt Van Gerven. “Voorlopig ligt onze focus wel op Noord-Brabant. Maar vergis je niet, de Brainportregio is economisch sterk en blijft enorm groeien. Politiek Den Haag heeft intussen ook flink wat geld toegezegd voor de ontwikkeling van Eindhoven en omstreken.

“Er wordt nog weleens gezegd: ‘Vier kantoren, is dat niet veel in die regio?’ Nou, ik zal je vertellen, als je ziet wat de groeiplannen zijn, dan sluit ik juist niet uit dat er uiteindelijk nog meer kantoren bij zullen komen. Puur omdat de bedrijvigheid hier naar verwachting nog zo gaat toenemen.” Gevraagd of hij weleens denkt aan uitbreiding boven de Maas, zegt Van Gerven: “Dat zou kunnen. Maar dan moet het wel passen bij ons dna. En er is in onze regio voorlopig nog genoeg te doen.”

In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het vinden, overtuigen en behouden van personeel de kernopdracht voor een partij als Accres. Gevraagd wat het bedrijf daarin anders doet dan anderen, zegt Van Gerven: “Het allerbelangrijkste hierin zijn onze medewerkers. Wij maken het verschil met de dagelijkse aanwezigheid van de mensen op ons kantoor. Die zich niet blindstaren op een intakeformulier, maar gewoon het open gesprek aangaan met iemand, en onderzoeken waar de drijfveren liggen en waarnaar diegene uiteindelijk op zoek is. De basis van alles is het open gesprek.

“En omdat we zo’n breed palet kunnen aanbieden, zijn onze specialisten op de kantoren in staat om de juiste opdrachtgever te zoeken voor onze kandidaten. Dus waar voorheen de opdrachtgever altijd leading was, is dat nu omgekeerd. We worden een soort zaakwaarnemers. Eigenlijk naar analogie van het profvoetbal. Wij stellen onszelf steeds meer op als zaakwaarnemer van dat schaarse talent. Het talent dat uiteindelijk zelf beslist waar het aan de slag gaat. Aan ons de taak om hen te binden en voor onze opdrachtgevers de juiste kwaliteiten te vinden. Dankzij ons brede netwerk kunnen wij over het algemeen nog wel kandidaten aanleveren.”

Omdenken

“Het geheim van ons succes”, denkt Van Gerven, “is het persoonlijke contact met zowel opdrachtgevers als kandidaten. Misschien geeft dat ons het onderscheidende vermogen. We kunnen alles weg AI’en, om het zo maar even te zeggen. Maar uiteindelijk gaat het er toch over de meerwaarde van het menselijk contact. Dat brengt mensen en mogelijkheden samen, juist in een organisatie die zo breed actief is als de onze. Tot onze visie behoort dan ook dat het menselijk contact in onze dienstverlening heel belangrijk blijft. Daar geloven wij echt in.

“Als mensen die mij kennen me kenschetsen, dan komt één woord vaak terug, en dat is omdenken”, besluit Van Gerven. “Ik vind dat je als ondernemer eigenlijk altijd moet openstaan voor veranderingen, en dat je scherp moet kijken naar wat er gebeurt in de maatschappij, in de branche en in je onderneming. In onze bedrijfstak moet je steeds weer een antwoord hebben op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Want dat is de basis van alles. De politiek kan bijvoorbeeld morgen iets bedenken waardoor een heel deel van je business in het water valt. 

“Ik prijs me gelukkig dat ik het vermogen heb om telkens weer tussen de regels door de veranderde omstandigheden te kunnen ontdekken. Het lukt mij steeds weer om daar het passende antwoord op te vinden. Je bekijkt de ingrediënten die de arbeidsmarkt maken zoals die momenteel is. En van daaruit zie je weer de nieuwe mogelijkheden. Je laat bepaalde dingen met elkaar samensmelten, zodat je tot een aangepast verdienmodel komt. En dat werkt.”

Lees ook: FlexForward over DBA, WTTA, AI en opleiden: er komt veel op flexondernemers af

Over Auteur

Redacteur Flexmarkt

Reageer