Een VIP-tour voor jongeren om kennis te maken met het werk van een operator. Een dagje uit met gratis lunch bij McDonalds. En vind je het leuk, dan krijg je na 2 jaar opleiding een baangarantie. Met deze opvallende campagne doet Raaak Personeel van zich spreken. De uitzender brengt zelf opleiden en omscholen in de praktijk.
Er is een grote mismatch op de extreem krappe arbeidsmarkt. En dus moeten we investeren in opleiding en mobiliteit (omscholen) – veel flexondernemers weten het, maar nog maar weinig doen dat ook echt. Raaak Personeel doet dat wel. Samen met het ROC Tilburg hebben ze een opleiding opgezet voor operators: Jij Maaakt Het (met 3 a’s inderdaad als verwijzing naar de naam Raaak). Het uitzendbureau biedt jongeren een opleiding tot machine operator met baangarantie. Andreas Bouman van Raaak over de doelgroep. “We willen jongeren (rond de 20 jaar) bereiken, VMBO’ers die misschien hun opleiding niet hebben afgemaakt, maar wel handig zijn en willen werken.”
‘Nét iets meer begeleiding nodig’
Raaak richt zich overigens op verschillende doelgroepen om het onbenutte arbeidspotentieel in deze tijd van krapte te benutten. Zo zet het uitzendbureau samenwerkingen met gemeenten en bedrijven op om bijvoorbeeld statushouders en ex-gedetineerden aan de slag te krijgen. En het betreft niet alleen mensen met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’, vertelt Bouman. “Er zijn ook mensen die 20 jaar in een administratieve functie hebben gezeten en graag iets in de techniek willen doen. Of stewardessen die thuis zijn komen te zitten en een vlotte pen hebben en daar iets mee willen doen. Of we leiden jongeren op voor de metaalsector. Ervaring? Niet vereist. Alleen motivatie.”
Om deze mensen heeft Raaak een afdeling Opleiden en Mobiliteit opgezet. Zij helpen mensen aan een stageplek, een opleiding en helpen iedereen die dat wil aan een baan. Bouman: “Er is namelijk geen tekort aan gemotiveerde mensen, maar wel aan mensen met de juiste opleiding en ervaring. Die mensen hebben nét iets meer begeleiding nodig. Dat bieden we hen en het geeft ons veel meer voldoening dan alleen maar kandidaten plaatsen en verlonen.”
Er is geen tekort aan gemotiveerde mensen, maar aan mensen met de juiste opleiding en ervaring.
TikTok-video’s
Raaak Personeel speelt hiermee natuurlijk in op de krapte en de mismatch op de arbeidsmarkt. Het omscholen en intensief begeleiden naar werk is ook gewoon echt nodig voor de intermediair. “Ons marketing team heeft een heel andere rol gekregen. Want we merkten dat de reguliere manieren van werving steeds minder resultaat hebben. Er komt sowieso ooit een einde aan de traditionele manier van werving. In plaats van dure vacatures proberen wij nu op creatievere manieren kandidaten te bereiken. Jongeren bijvoorbeeld vind je niet op LinkedIn, daarvoor maken wij TikTok-video’s.”
lees ook: ‘Ook flexondernemers moeten omdenken en laveren’
Uitrollen
Even terug naar de campagne Jij Maaakt Het. Het is uiteraard de bedoeling dat de bussen op 9 en 16 februari vol zitten uiteraard en dat na enkele meeloopdagen in september een volle klas aan de nieuwe opleiding tot operator kan beginnen. Volgens Bouman is de online campagne al een half miljoen keer bekeken, dus aan animo lijkt geen gebrek. Voor Raaak Personeel hangt veel af van deze campagne. “Niet direct financieel, want er zijn altijd kosten die je pas later terugverdient. Ook hebben gemeenten en opleidingen vaak een ander beleid en aanpak dan wij als commerciële organisatie. Maar als de campagne slaagt, willen we dit zeker verder uitrollen naar andere ROC’s en andere samenwerkingen. Het is iets waar wij heilig in geloven.”
Lees ook: Om- en bijscholing is de (enige) oplossing voor herstel arbeidsmarkt
Volg Flexmarkt op LinkedIn: