Aantal uitzenduren met kwart gedaald; omzet uitzendbranche -17%

0

De eerste cijfers over de werkelijke impact van de coronacrisis op de uitzendbranche zijn bekend. En die liegen er niet om. In de afgelopen periode daalde het aantal uitzenduren met 24% en de omzet van de uitzendsector daalde met 17% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit de cijfers van de ABU over periode 4 (week 13 -16).

Deze periode loopt van 23 maart tot en met 19 april. Aangezien op 13 maart de coronamaatregelen in Nederland zijn ingevoerd, zijn dit de eerste cijfers van de ABU die de impact van de coronacrisis op de uitzendbranche goed weergeven.

Duidelijk is ook dat de krimp in uitzenduren en daling in uitzendomzet zich in de hele breedte voor doet en dat de technische sector extra hard geraakt wordt. De daling van de uitzenduren en -omzet is voor de grootste drie sectoren zijn namelijk als volgt:

  • administratieve sector: Het aantal uren daalde met 24% en de omzet daalde met 15% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • industriële sector: Het aantal uren daalde met 21% en de omzet daalde met 16% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • technische sector: Het aantal uren daalde met 36% en de omzet daalde met 28% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

In de voorgaande periode (periode 3) was er ook sprake van een forse daling, maar deze was minder groot dan in de afgelopen periode, omdat die cijfers slechts één week van de coronacrisis omvatten.

Lees ook: De coronacrisis kost (de uitzendsector) heel veel banen

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer