Weinig animo voor Het Nieuwe Werken onder jongeren

0

Uit onderzoek van Studentalent onder 1800 HBO- en WO-studenten en starters, is gebleken dat onder er bij hen weinig animo bestaat voor Het Nieuwe Werken.

Daar waar bedrijven sturen op Het Nieuwe Werken, blijken studenten en starters een traditionele werkomgeving te verkiezen.

The war on talent en Het Nieuwe Werken
Met de voorspelde krapte op de arbeidsmarkt, lijkt een nieuwe ‘war on talent’ onafwendbaar. Een aantrekkelijk werkgeversimago speelt daarom een steeds belangrijkere rol en Het Nieuwe Werken is daar een belangrijk onderdeel van. Tenminste, voor het ervaren talent, want het talent dat zich nog moet bewijzen zullen werkgevers  niet binnenhalen door de bricks en bytes van Het Nieuwe Werken in te zetten. Starters op de arbeidsmarkt hechten namelijk nog weinig waarde aan thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Zij zoeken in hun eerste echte baan vooral sfeer, leuke collega’s en goede mogelijkheden voor opleiding en ontwikkeling.

Recruitmentsites en solliciteren
Wanneer studenten en starters de arbeidsmarkt op gaan, doen zij dit veelal online. In de werving is een recruitmentsite een belangrijk middel om met de doelgroep te communiceren. Opvallend hierbij is dat studenten en starters nauwelijks waarde hechten aan foto’s en filmpjes (8%) op de site van de potentiële werkgever. Deze vertegenwoordigen volgens hen niet het echte verhaal van het bedrijf. Wel belangrijk vinden ze de missie en visie van een organisatie en de openstaande vacatures. Daarnaast is de grootste afknapper op de site van een mogelijke werkgever het ontbreken van contactgegevens (37%).

In het reageren op openstaande vacatures zijn studenten en starters ook weer traditioneel, het overgrote deel (78%) verkiest een mail met cv boven het invullen van een webformulier of solliciteren met hun profiel op LinkedIn. Bij de oriëntatie op mogelijke werkgevers wordt massaal gebruik gemaakt van Google (92%). Het zorgvuldig opgebouwde merk/bedrijf wordt dus gecheckt en fijntjes afgewogen op de zoekmachine.

Social media
Ook bij het actief inzetten van social media moeten bedrijven sterk rekening houden met de kritische blik van studenten en starters. Zij worden immers lid van een bedrijfsnetwerk, omdat zij dat bedrijf ‘gewoon leuk’ vinden (57%). Social media worden door de doelgroep met name gebruikt voor het onderhouden van contact met vrienden, (laten) zien wat er zich afspeelt en uploaden van foto’s en filmpjes, waarbij Facebook met 80% verreweg het meest populair is onder studenten en starters. Openstaande vacatures zijn slechts voor een kwart een reden om een bedrijf te volgen.

Ondernemingszin schaars
Studenten en starters staan niet te trappelen om direct een eigen bedrijf (6%) te beginnen, want ze willen graag eerst ervaring opdoen. Dat doen zij het liefst bij een internationaal of commercieel bedrijf. Zij willen eerst nog leren en ontdekken hoe het werkende leven is, waarbij learning on the job belangrijker wordt gevonden dan een traineeship.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer