Startup Byner zag tóch nog een gat in de markt van software voor front- en backoffice. Hun pakket biedt staffingbureaus inzicht ‘van lead tot alumnus’, zo claimt mede-oprichter Joram Timmerman.
Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de meest recente editie van Flexmarkt magazine een interview met Joram Timmerman van startup Byner.
Byner
Mede-oprichter: Joram Timmerman
Ervaring in de branche: Timmerman is begonnen bij YER en werkte vervolgens tien jaar met Salesforce in
de staffing-industrie in Nederland en in andere Europese landen.
Gestart: Januari 2019
Personeel in dienst: 12
kernprocessen tegelijk te regelen
De nieuwe app Byner gebruikt software van het Amerikaanse Salesforce om marketing, sales, recruitment en delivery te verbinden aan de backoffice. Detacheerders en uitzenders kunnen er vrijwel al hun processen mee regelen, behalve de boekhouding en verloning. Het idee voor Byner kreeg Joram Timmerman toen hij namens zijn Salesforce-consultancybureau Talent Peaks opdrachten deed voor recruitmentsoftwarebedrijf Connexys. Dat werd in 2017 overgenomen door het Amerikaanse Bullhorn. Daarop smeedde hij met drie compagnons een plan voor een – naar eigen zeggen – nieuwe en betere oplossing: Byner. “Byner is completer dan andere pakketten”, stelt Timmerman. “Het is platformgedreven; gebouwd door een uniek team en ontwikkeld samen met klanten.” Veel andere pakketten bieden aparte oplossingen voor marketing, sales, recruitment, contractmanagement, planning, tijdsregistratie of een combinatie daarvan.
Byner zegt al deze kernprocessen tegelijk te regelen. “Daarmee krijgen bureaus een volledig beeld van hun klanten en werkenden. Ofwel: realtime inzicht in omzet, marges, plaatsingen en contracten. Van de eerste aanvraag tot het laatste telefoontje dat een consultant heeft gepleegd met een klant, kandidaat of werkende.”
Lees ook: Ook je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!
Ambities
Ook voor kandidaten zegt Byner nuttige functies te bieden. “Ten eerste staan kandidaten met Byner via alle relevante kanalen in contact met hun detacheerder of uitzender: telefoon, whatsapp, email, advertenties en sociale media. Dankzij de recruitmentmarketing automation engine krijgt elke kandidaat een unieke ‘customer journey’.” Daarnaast helpt Byner om een match te maken gebaseerd op beschikbaarheid, werkervaring én ambities. “Kandidaten kunnen in hun profiel naast hun huidige werkervaring ook aangeven wat ze in de toekomst graag zouden willen doen en daarop kan worden gematcht.”
Timmerman benadrukt de voordelen van het Salesforce-platform waarop Byner is gebouwd. “Wij kunnen profiteren van de innovatie, schaalbaarheid, veiligheid en snelheid die je krijgt als je werkt met een groot bedrijf als Salesforce. Dat heeft een snelgroeiende appstore met duizenden apps voor bedrijven. Bovendien kun je pakketten buiten het Salesforce-ecosysteem, zoals Outlook, ook integreren.”
Meegebouwd
Ervaring met Salesforce heeft het Bynerteam genoeg. “Het team werkt er al jaren mee. Eén compagnon heeft zelf meegebouwd aan het recruitmentsysteem van Connexys, dat ook op Salesforce draait.” Daarnaast hebben ‘launching customers’ De Staffing Groep en LINKIT meegeholpen bij de ontwikkeling. “Van hen hebben we ontzettend veel geleerd. De belangrijkste les: probeer niet bestaande werkprocessen te automatiseren, maar vraag bedrijven naar hun visie. Vraag hoe ze zich willen onderscheiden in de markt. En automatiseer dan het gewénste werkproces.”
Sinds de lancering van de app begin 2020 is de omzet en het aantal klanten verdubbeld. “We willen graag binnen vijf jaar hoofdrolspeler zijn in deze markt in de Benelux.” Byner richt zich nu vooral op detachering, maar wil ook uitzenders meer bedienen. “We willen een echte community bouwen waarin klanten elkaar kunnen inspireren en helpen om succesvoller te worden.”
Lees ook: Starters gaan straks de uitzendbranche weer overspoelen
Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de september-editie 2021 van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt (digitaal) ontvangen? Neem een abonnement op Flexmarkt pro.
Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.
Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)