De backofficeprofessional: stille kracht achter het succes

0

Ze werken dan wel ‘achter de schermen’, maar zijn onmisbaar voor een succesvol uitzendbureau. Wat doet een backofficeprofessional precies en hoe zien de carrièremogelijkheden eruit voor deze medewerker?

In de uitzendbranche gaat vaak veel aandacht uit naar intercedenten. Zij zijn immers het gezicht van de organisatie, met hun contacten met klanten en (potentiële) uitzendkrachten. Maar voor een succesvolle uitzendonderneming is een goed functionerende backoffice onontbeerlijk. In dit artikel aandacht voor de backofficeprofessional, de stille kracht achter het succes.

Volgens cijfers van het exameninstituut voor de uitzendbranche, SEU, deden vorig jaar 3.109 uitzendprofessionals examen voor de Basisopleiding Uitzendprofessionals. Daarnaast waagden 278 professionals zich aan het examen Basisopleiding Backofficeprofessional. Hoewel de backoffice dus de backbone is van een uitzendorganisatie, volgen veel minder professionals de opleiding tot backofficeprofessional.

Lees ook: Jongvolwassenen het meest bang om baan te verliezen

In tegenstelling tot een uitzendprofessional (ook wel intercedent genoemd) werkt een backofficeprofessional ‘achter de schermen’ en is minder zichtbaar voor klanten en uitzendkrachten. De medewerker houdt zich voornamelijk bezig met activiteiten als contractadministratie, salarisverwerking, werkgeverschap en toepassing van (inleners-)cao’s. Hoewel de functie uitdagend is, verdienen backofficeprofessionals volgens berekeningen van Flexmarkt, afhankelijk van ervaringsniveau, 9 tot 16 procent minder dan uitzendprofessionals.

Jubileum

In 2018 voerde SEU een apart examen in voor de backofficeprofessional. Destijds reden voor de SNCU, de cao-politie van de uitzendbranche, om per 1 januari 2020 te stoppen met haar eigen inspecteursopleiding.

Medio 2024 reikte SEU het 555 backofficediploma uit aan Bente Janssen van B&P Professionals. SEU interviewde haar voor die gelegenheid. Janssen is verantwoordelijk voor diverse HR-taken voor de gedetacheerde medewerkers, van onboarding tot verzuim en van cao’s tot salarissen. Ze geeft aan dat de opleiding haar meer kennis én zekerheid heeft gegeven. “Ik kan vragen van collega’s nu direct beantwoorden. Dat was voorheen niet altijd het geval.”

Janssen vervolgt: “Als ik nu ergens kom, dan denk ik: ‘o, dat heb ik gehad, die uitzondering. Of neem de transitievergoeding, of de vergunningen die arbeidsmigranten nodig hebben. Ik had geen idee hoe dat in elkaar zit. Nu weet ik waar ik op moet letten als iemand een verblijfsdocument aanlevert, dat wist ik eerst niet.”

Overeenkomsten

De opleidingen voor uitzendprofessionals en backofficeprofessionals hebben veel overeenkomsten. Beide beroepsgroepen moeten bijvoorbeeld kennis hebben van identificatieverplichtingen, verblijfsdocumenten, de arbo- en arbeidstijdenwet, aansprakelijkheid bij schade en medezeggenschap, verlof, ziekte, re-integratie en de beëindiging arbeids- en uitzendovereenkomsten.

Omdat de backofficeprofessional zich veel meer met administratieve taken bezighoudt, zitten daar uiteraard de grote verschillen. Zo moet deze professional kennis hebben van de werkkostenregeling en de uitruil van arbeidsvoorwaarden en ET-regeling. Maar ook de verloning van medewerkers, belastingen en sociale zekerheid en diepgaande kennis over de loonstrook behoren tot het domein van de backofficeprofessional.

Carrièremogelijkheden

In opdracht van SEU publiceerde Panteia in 2021 het onderzoek ‘De intercedent en backofficeprofessional van de toekomst’. De onderzoekers vroegen uitzendbureaus naar de carrièremogelijkheden van backofficeprofessionals. Bijna tweederde (63 procent) van de ondervraagde organisaties geeft aan dat er carrièremogelijkheden zijn voor deze professionals. Gevraagd naar de mogelijke functies waar een backofficeprofessional naar kan doorgroeien, wordt een leidinggevende administratieve functie het vaakst genoemd.

Van de respondenten die doorgroeimogelijkheden zien, zegt de helft dat ook een functie als salarisadministrateur tot de mogelijkheden behoort. Als derde wordt doorgroei naar de functie van intercedent benoemd. Daarnaast zijn er nog mogelijkheden als payrollspecialist.

Driekwart van de ondervraagde uitzendondernemingen biedt opleidingen en trainingen aan hun (vaste) medewerkers. De meeste opleidingsinspanningen richten zich echter op intercedenten (45 procent). Op grote afstand volgen de accountmanager (23 procent) en de backofficeprofessional (13 procent).

Competenties

De onderzoekers van Panteia namen ook een enquête af onder medewerkers van uitzendbureaus. Zij vroegen intercedenten en backofficeprofessionals wat zij zelf zien als de belangrijkste competenties die nodig zijn om hun werk goed uit te voeren. De antwoorden van intercedenten en backofficeprofessionals verschillen uiteraard, al is de top 3 van genoemde competenties wel dezelfde: communicatieve vaardigheden, kennis van wet- en regelgeving, en up-to-date blijven op het gebied van wet- en regelgeving.

Backofficeprofessionals hechten meer belang aan de kennis van wet- en regelgeving, terwijl intercedenten communicatieve vaardigheden vaker noemen. Commerciële vaardigheden zijn dan weer veel belangrijker voor intercedenten. Backofficeprofessionals vinden analytisch vermogen en digitale vaardigheden belangrijker.

Functieverandering

Op basis van de gesignaleerde ontwikkelingen geven de onderzoekers aan hoe de functie van backofficeprofessionals zou kunnen veranderen. Zo geven zij aan dat ze meer (moeten) gaan meedenken met de bedrijfsvoering, omdat de systemen waar zij in werken in toenemende mate geïntegreerd zijn met de input die de intercedent levert.

De backofficeprofessional moet meer gaan samenwerken met de intercedent door de integratie van softwaresystemen. Verder wordt het opstellen van HR-rapportages belangrijker. Backofficeprofessionals hebben een signalerende rol in verband met contractverlengingen, faseringen en periodieke wijzigingen in de uitzend- of inleners-cao.

Omdat backofficeprofessionals goed op de hoogte zijn van (veranderingen in) wet- en regelgeving, zullen zij meer een vraagbaakfunctie krijgen. Zo kunnen ze vragen beantwoorden van collega’s en flexkrachten over bijvoorbeeld inlenersbeloning, uitzend- of inleners-cao, loonstroken en pensioen.

Helden

Backofficeprofessionals verdienen minder en komen iets minder vaak voor een opleiding of training in aanmerking dan uitzendprofessionals. Niettemin hebben ze een uitgebreid takenpakket. Bovendien zijn zij, ook op juridisch vlak, steeds vaker vraagbaak voor onder anderen collega’s. Tijd dus voor een herwaardering van de functie en het uitspreken van waardering voor de unsung heroes van de flexbranche.

Lees ook: Hoe moet dat nou met de zzp’ers?

Over Auteur

Redacteur Flexmarkt

Reageer