Laat jouw organisatie ook kansen liggen voor oplossen personeelstekort?

1

De overheid en het bedrijfsleven laten op grote schaal kansen liggen om personeelstekort op te lossen. Hoe lossen we die krapte op?

Kunstmatige intelligentie (AI), digitalisering en de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen een oplossing vormen. Volgens het HR-Trendonderzoek van adviesbureau Berenschot wordt hier te weinig nog mee gedaan.

Lees ook:Backoffice uitbesteden? Dit zijn de pijnpunten

Hardnekkig wervingsprobleem blijft voortduren

Een groeiend aantal HR-professionals ondervindt problemen bij het werven van nieuwe medewerkers, zo blijkt uit recent onderzoek. Wel 68 procent van de HR-professionals geeft aan dat het vinden van geschikt personeel een grote uitdaging is, vooral als het gaat om ervaren krachten. Dit probleem is het meest hardnekkig in de functiegroepen financiën, ICT, techniek, onderhoud, productie en operations, waar de zoektocht vaak langdurig is. “Het is een aanhoudend probleem”, zegt Hans van der Spek, manager van het kenniscentrum Mens en Organisatie bij Berenschot.

Gebrek aan inzicht in technologie

Volgens Van der Spek is het noodzakelijk dat bedrijven innovatieve oplossingen overwegen om het wervingsprobleem te verlichten. “Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je niet meer wat je altijd kreeg,” aldus Van der Spek. Hoewel 38 procent van de HR-professionals gelooft dat technologie zoals AI, robotisering en digitalisering kan bijdragen aan het verminderen van de krapte op de arbeidsmarkt, heeft slechts 7 procent een duidelijk beeld van wat deze ontwikkelingen concreet betekenen voor hun organisatie in de komende twee jaar. Meer dan de helft van de HR-professionals ziet momenteel geen of slechts minimale veranderingen als gevolg van technologische vooruitgang.

Er heerst ook veel onzekerheid over de toekomst. Bijna twee op de tien HR-professionals verwacht dat er banen zullen verdwijnen door automatisering in de komende vijf jaar, terwijl een grotere groep aangeeft simpelweg niet te weten wat de impact zal zijn.

AI en automatisering: nog geen prioriteit

Ondanks het potentieel van technologie staat de impact van AI, robotisering en digitalisering momenteel laag op de prioriteitenlijst van HR-professionals. Het onderwerp bevindt zich op de dertiende plaats. Toch is er hoop, benadrukt Van der Spek. In de voorspellingen voor 2025 is te zien dat deze thema’s wel in de top tien zullen belanden. Hij wijst op praktijkvoorbeelden zoals de metselrobot in de bouwsector en de toenemende inzet van QR-codes en apps in de horeca voor het plaatsen van bestellingen. Ook binnen administratieve processen neemt intelligente software routinematige taken over.

Inclusie als oplossing voor personeelstekorten

Naast technologische innovaties kan ook inclusie een belangrijke rol spelen bij het oplossen van het personeelstekort. Het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt volgens Van der Spek vaak over het hoofd gezien of als te ingewikkeld ervaren. Wanneer werk anders wordt ingericht en georganiseerd, blijkt er vaak meer mogelijk te zijn dan men denkt.

Van der Spek benadrukt dat bedrijven flexibel moeten omgaan met functieverdeling en processen. “Moet iedereen op de klantenserviceafdeling wel meedraaien in het telefoondienstenrooster? Of creëer je de mogelijkheid dat er mensen in het team zich kunnen focussen op de technische analyses als dat beter bij hen past?” Het vasthouden aan bestaande functieprofielen, procedures en ondersteunende systemen kan een belemmering vormen voor de oplossing van het personeelstekort.

Conclusie

De uitdagingen op de arbeidsmarkt zijn hardnekkig en vereisen innovatieve oplossingen, zowel op het gebied van technologie als inclusie. Bedrijven die blijven vasthouden aan traditionele werkwijzen, lopen het risico achter te blijven.

Lees ook: Buitenlandse uitzendkrachten vaker op staande voet ontslagen

Over Auteur

Redacteur Flexmarkt

1 reactie

  1. Inclusie als oplossing voor personeelstekorten klinkt mooi, maar het gaat niet gebeuren.
    Als laagopgeleide man in de bijstand word ik door uitzendbureaus niet eens teruggebeld na een sollicitatie of ze sturen 7x dezelfde vacature waarvoor je eerder al bent afgewezen.
    Ik wil graag werken, maar niemand zit na 4 jaar in de bijstand op mijn talenten te wachten. De gemeente doet ook niets maar laat mij wel vrijwilligerswerk doen onder het mom van voor wat hoort wat.
    Tijd dat er een branche vereniging komt die inclusief arbeidsmarktbeleid gaat maken want zowel ABU alsmede NBBU leden maken daar een potje van.

Reageer