De spectaculaire groei van Hero : ‘We zijn nog lang niet klaar’

0

Met een omzetgroei van 48,7 procent in 2023 is het niet vreemd dat je tot FlexTopGroeier wordt uitgeroepen in de 19de Flexmarkt top 100 Omzetranglijst. Drivers achter het succes-tot-nu-toe van Hero: continue investeringen in het bedrijf en, vooral, enorme ambitie. “Wij willen het grootste, mooiste en beste bedrijf van de flexbranche worden.”

Tekst: Paul Poley

Het dienstenpalet van Hero is tweeledig. Het bedrijf is zowel msp-dienstverlener als bemiddelaar van interim professionals. “Onder meer voor commerciële organisaties, bouwbedrijven, nutsbedrijven en voor grote en kleine overheden”, zegt ceo Jeroen de Vries. Daarbij onderscheidt Hero zich door een sterke, eigen cultuur. “Openheid, transparantie en eerlijkheid staan bij ons centraal.”

Nu kan elk flexbureau dat wel beweren, en De Vries onderbouwt het dan ook graag met voorbeelden. “Op dit moment hebben wij drie vestigingen, in Alkmaar, Hoorn en Wognum. In elke vestiging hebben we dashboards hangen met alle denkbare managementinformatie. Voor onze eigen medewerkers, maar ook voor bezoekers houden we niets achter. Alles is voor iedereen toegankelijk. Je kunt al onze medewerkers dus vragen naar de meest recente margecijfers.”

Ambitie

In het omzetsegment 50-150 miljoen is Hero FlexTopGroeier geworden, met een imposante groei van 48,7 procent. Dat maakt natuurlijk nieuwsgierig, want waar schuilt het geheim van die groei in 2023? “Het klinkt misschien wat flauw, maar het begint met ambitie. Wij willen het grootste, mooiste en beste bedrijf van de flexmarkt worden dan wel blijven. En dat doen we met die bijzondere, eigen cultuur. Dat is echt de belangrijkste sleutel van ons succes. De rest is daarvan afgeleid.”

Investeren

De ambitie de grootste te willen zijn, vertaalt zich bij Hero in het op alle mogelijke manieren bezig zijn met de lange termijn. “We investeren continu in ons bedrijf. In medewerkers, systemen, sales, marketing, IT, noem maar op. Daardoor groeien we al jaren. Als we over twee jaar een bepaalde groei willen hebben doorgemaakt, moeten we dat nú organiseren.”

Drie locaties

Maar met ambitie alleen groei je niet op de manier waarop Hero dat in 2023 deed. Er moet meer zijn wat tot die 48,7 procent heeft geleid. De Vries pelt de groeicijfers af. “De laatste jaren hebben we enorm in aanbestedingen geïnvesteerd. Dat heeft in 2023 zijn vruchten afgeworpen. Daarnaast hebben we het bedrijf in 2023 in drieën gesplitst. We zijn naar drie wat kleinere locaties gegaan. Simpelweg omdat ik geloof in de kracht van klein. Daarmee houd je iedereen scherp en betrokken, blijf je schaalbaar en wendbaar. Ook dat heeft zeker een bijdrage geleverd aan de groei. Tot slot hebben we in 2023 extreem geïnvesteerd in IT én in onze eigen medewerkers.”

Een goed voorbeeld van die IT-investeringen is een groot project dat Hero heeft opgezet om een Vendor Management Systeem (VMS) in eigen beheer te ontwikkelen, passend bij de specifieke behoeften van klanten. “Daarmee willen we toonaangevend worden.”

Investeren in eigen medewerkers

Wat de investeringen in eigen medewerkers betreft, moet je volgens De Vries vooral denken aan coaching, training en ontwikkeling. “We werken nauw samen met enkele externe coaches die we doorlopend meenemen in alle ontwikkelingen bij Hero. Medewerkers hebben de mogelijkheid tot sessies met deze professionals als de situatie daarom vraagt. Daarnaast besteden we vanuit de Hero Academy veel aandacht aan persoonlijk leiderschap en beleggen we met vaste regelmaat management- en directietrainingen. 

“Sinds kort beschikt Hero over een unieke locatie in de Ardennen waar veel trainingen, teamsessies en (directie)overleggen plaatsvinden. Die enorme aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zie je nu terug in de cijfers.” Als je naar De Vries luistert, vermoed je dat het niet bij deze groei blijft. “Dit is echt pas het begin. Wij zijn nog lang niet klaar.”

Over Auteur

Reageer