Detachering groeit als kool

0

Sinds 2017 is de omzet van Nederlandse detacheerders gestegen van €6 miljard naar zo’n €10 miljard. De Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN) presenteerde deze cijfers bij haar vijfjarig jubileum op 24 januari.

Het onderzoek is gedaan door Panteia in opdracht van PwC en ABN Amro. De VvDN vertegenwoordigt grote bedrijven als Brunel, Welten en Yacht; bij elkaar grofweg een derde van de markt. Voorzitter Edwin van den Elst zei eerder tegen Flexmarkt in 2024 een toeloop van nieuwe leden te verwachten. “We zitten nu rond de 87 en ons doel is om volgend jaar naar de 100 toe te groeien.”

Trends

Uit het onderzoek zijn verschillende conclusies te trekken, zegt Van den Elst in het Financieele Dagblad. “Er worden veel meer vrouwen gedetacheerd dan vroeger: iets minder dan de helft.” Verder geeft 94% van de respondenten aan naast detachering ook andere diensten aan te bieden, zoals werving en selectie, zzp-bemiddeling en ‘detachering naar vast’- bemiddeling. Uitzenden gebeurt ook, maar veel minder. “Generalistisch uitzenden krimpt.”

Detacheren is geen uitzenden

Edwin van den Elst heeft als missie om het voor eens en altijd duidelijk te maken dat detacheren wat anders is dan uitzenden. Hij wil dat detacheerders worden gevrijwaard van uitzendregels als de inlenersbeloning. Lees het hele interview met Edwin van den Elst: In 2024 hebben wij detacheerders onze eigen cao, houd me daaraan.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer