Hoe aantrekkelijk is jouw flexbedrijf voor investeerders?

0

Hoe interessant zijn flexbedrijven voor investeerders? En wat kun je doen om jouw bedrijf nog aantrekkelijker te maken voor een investeerder? Of kun je als uitzender zelf een bedrijf overnemen om jouw marktpositie te versterken? Flexmarkt vroeg een aantal experts naar hun verwachtingen en adviezen voor de flexbranche.

In de economie is ontzettend veel geld op zoek naar rendement. Dit leidt onder meer tot doorstijgende beurskoersen en huizenprijzen. Maar ook de flexsector is in toenemende mate een interessant doelwit, weet Casper Bannet. Die 16 jaar geleden uitzender en detacheerder Aethon startte, dat hij een paar jaar geleden gedeeltelijk verkocht. Samen met compagnon Arthur Wolff is hij private equity-bedrijf One Two Capital begonnen. “Steeds meer investeerders zoeken hun geluk in deze markt. Je ziet ook dat veel mensen nu een bedrijf beginnen, met als doel om het na een aantal jaar te verkopen aan een professionele investeerder. Dat zag je tien jaar geleden bijna niet.” Maar je moet goed oppassen wie je kiest als investeerder, vindt hij. “Je wil wel een investeerder hebben die je naar een hoger plan helpt. Niet alle partijen hebben daarvoor de juiste kennis in huis. En niet alle kennis is even nuttig: een bedrijf met een omzet van 50 miljoen euro heeft andere behoeften dan een concurrent met een omzet van 10 miljoen.”

Roel ter Steeg

Roel ter Steeg, managing partner CFI

Interessante branche

Ook Roel ter Steeg en Pieter de Vries, partners van Corporate Finance International (CFI), zien dat flex populair is bij investeerders. CFI is wereldwijd adviseur bij overnames en fusies. “Zeker de laatste vijf tot tien jaar weten investeerders de flexbranche goed te vinden”, zegt Ter Steeg. “De flexsector is voor private equity een interessante branche om in te investeren.” Want in tegenstelling tot de industrie – waar investeerders al langere tijd te vinden zijn – is er binnen de flexbranche relatief weinig kapitaal nodig om te groeien. “Terwijl de vrije kasstroom groot is. Met een beperkte investering kun je hier relatief goed geld verdienen.”

Banken risicomijdend

Waar investeerders  de sector dus steeds beter weten te vinden, ziet De Vries juist dat banken zich vaker onvoorspelbaar opstellen naar flexbedrijven. “Investeerders die nu instappen, zien kans om binnen die schaarste aan personeel toch nog te kunnen groeien. Terwijl banken meer risicomijdend zijn en vaak vrezen dat je als flexbedrijf niet kunt groeien vanwege die schaarste. En dit is ook wel begrijpelijk, want banken bieden een lening aan en als het misgaat, hebben ze de ellende. Maar als het goed gaat, profiteren ze niet van de upside.”

Lees ook: Analyse uniek overnamejaar in flexmarkt: groei na tussenjaar

Aantrekkelijk voor investeerders

En wat kun je als uitzender of detacheerder doen om jezelf aantrekkelijker te maken voor een investeerder? Bijvoorbeeld je dienstverlening uitbreiden, meent Ter Steeg. “Sommige detacheerders weten hun mensen beter aan zich te binden dan anderen, bijvoorbeeld door opleidingen en trainingen aan te bieden. Hoe langer de kandidaten blijven, hoe meer ‘recurring’ het verdienmodel is van een flexbedrijf. Het verbeterd de winstgevendheid en dat vinden investeerders weer interessant.”
Ook Bannet stelt dat je jezelf als flexbedrijf aantrekkelijker maakt door je palet aan dienstverlening uit te breiden. Mar wel met beleid. “Doe dingen erbij die in het verlengde liggen van waar je al mee bezig bent. En waar je dus al de nodige kennis van hebt. Zoek de versnelling vanuit je focus.”

Rob de Laat

Rob de Laat

Waar let investeerder op?

Ook Rob de Laat ziet veel animo bij investeerders om in de flexanche te stappen. De Laat is fusie- en overnamespecialist bij IRIS Corporate Finance en ondernemer en investeerder. “Uiteindelijk gaat het erom of het een goede speler betreft. Maar hierbij hebben leeftijd, omvang, marge en branche een grote rol. Een bedrijf dat vijf jaar bestaat moet een goed margeniveau hebben. Is een bedrijf jonger en is de marge laag, maar groeit het snel – dan is het evengoed interessant. Want zo’n bedrijf zit nog in de fase waarin winst niet het belangrijkste is. Maar neem een bedrijf van tien jaar oud met een behoorlijke omvang, maar met een hele lage marge.
De kans dat het in jaar 11 ineens beter gaat, is heel klein. ”Natuurlijk kan zo’n bedrijf beter geleid worden, of anders ingericht. Maar dat heb je niet zomaar gefikst. Het is net als met een huwelijk: het gaat pas echt slecht als je denkt dat je je partner kunt veranderen. Zo denk ik er ook over als investeerder. ”

Meer DGA’s willen verkopen

De coronapandemie heeft gezorgd dat veel eigenaren van flexbureaus nu meer open staan voor het verkopen van hun bedrijf of dat ze willen aanhaken bij een grotere organisatie, constateert De Laat. “Voor corona waren mensen kritischer. Of ze dachten: het komt wel goed. Het draait lekker, wat is het probleem? Toen werden ze ineens verrast door iets dat ze totaal niet in de hand hadden. Dus denken veel directeur-grootaandeelhouders: misschien moet ik niet al mijn eieren in één mandje stoppen. Verschillende mensen weten meer dan een. En dan komt private equity om de hoek kijken.”

Ik spreek best veel uitzenders die zeggen: ik ben te klein, ik moet consolideren.”
Michel Matthijsse

Professionalisering nodig

Andersom gebeurt ook steeds vaker. Bedrijfsadviseur en bedrijvenmakelaar Michel Matthijsse ziet veel flexbedrijven die graag een ander bedrijf willen overnemen. “Ik spreek best veel uitzenders die zeggen: ik ben te klein, ik moet consolideren. Wat mij daarbij opvalt, is dat de meeste bedrijven geen goed idee hebben van wat de norm is qua prestaties binnen de branche. Ja, ze zijn welbenieuwd naar wat een ander verdient. Maar benchmarken, nee. Daar doen de meesten niet aan. Wat dat betreft is de sector niet zo professioneel.”
Verder zijn er maar weinig bureaus die planmatig werken, is zijn ervaring. “Onlangs wilde ik een workshop presenteren over het maken van een businessplan. Wat dacht je? Geen enkele interesse. Dat zegt wel iets over de branche. Natuurlijk is het lastig te voorspellen wat er in deze sector gaat gebeuren, maar om dan helemaal niets te doen? Wat meer professionalisering kan de flexbranche dus wel gebruiken.”


Dit is een ingekorte, bewerkte versie van het artikel, geschreven door Fons van Lier, dat in december-editie van Flexmarkt is verschenen. Het Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

…Klik hier om het hele interview te lezen.

 

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer