Het recruitmentbureau Q-logic vormt zichzelf om tot coöperatie. De consultants krijgen zo maximaal de ruimte voor een eigen manier van werken. Als leden van de coöperatie hebben zij bovendien zeggenschap over de koers.
Met deze koerswijziging wil Q-logic inspelen op de snel groeiende behoefte van ervaren recruitment professionals om vanuit eigenaarschap zelfstandig te kunnen werken. Het bureau zet vaste kantoortijden en beklemmende KPI’s overboord. Consultants die vinden dat bijvoorbeeld netwerkbezoeken beter zijn voor het resultaat dan een verplicht aantal telefoontjes plegen, hebben voortaan alle vrijheid om dat te doen.
Uitzendbureau met consultants
Het bureau werkt uitsluitend nog met consultants die kiezen voor vrijheid en verantwoordelijkheid. Managing Director Litjens: ‘Het was een ingrijpende keuze, maar ook een besluit dat volledig past in de geest van deze tijd. Ons motto is: anders werken, samen groeien. Samenwerken op basis van gelijkwaardigheid, synergie en gedeelde verantwoordelijkheid.’
Volgens Q-logic wachten consultants al langer op een dergelijk initiatief. Litjens: ‘Bij de meeste recruitmentbureaus draait het om aantallen, zonder enige eigen invulling of creativiteit. Zoveel belletjes doen, bezoeken afleggen, kandidaten aandragen en vooral overuren draaien. Als je je target niet haalt krijg je prompt een rode kaart. Logisch dus dat de beste consultants niet meer voor een baas willen werken. Bij onze coöperatie maken zij gebruik van alle faciliteiten en kunnen ze tegelijkertijd helemaal zelf bepalen hoe, wanneer en waar ze willen werken.’
Best denkbare kandidaat
Q-logic bemiddelt personeel in Finance en IT. De omvorming naar een coöperatie gebeurt via een netwerkorganisatie van kleine zelfsturende teams, die flexibel en creatief kunnen inspelen op veranderingen in de arbeidsmarkt. Elk team is vervolgens verantwoordelijk voor een andere discipline en/of regio. Litjens: ‘De consultants worden beloond naar het resultaat dat zij leveren, dus ook zij hebben er persoonlijk baat bij wanneer ze de best denkbare kandidaat vinden en de beste service leveren.’