Uitzendbranche pakt laaggeletterdheid aan

0

Laaggeletterdheid moet verdwijnen, en daarom begint de uitzendbranche (in samenwerking met Stichting Lezen & Schrijven) een nieuwe actie om mensen met lees- en schrijfproblemen te stimuleren zich te melden voor een cursus lezen en schrijven.

Dat hebben de Stichting Lezen & Schrijven, de Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) en enkele werkgevers in de uitzendbranche (waaronder Adecco, Manpower, StartPeople en Tempo-Team) bekendgemaakt.

Volgens Adriana Stel, directeur van STOOF, is het niet alleen maatschappelijke betrokkenheid die de branche ertoe brengt om mensen van laaggeletterdheid af te brengen: ‘In de eerste plaats geeft laaggeletterdheid narigheid op de werkvloer. Wanneer mensen veiligheidsvoorschriften van machines niet kunnen lezen, kunnen er ongelukken ontstaan en daar zit niemand op te wachten. Daarom is het in ieders belang dat mensen leren lezen en schrijven. In de tweede plaats ontstaat er straks weer een krappe arbeidsmarkt waarop we iedereen nodig hebben. We willen mensen dan graag doorscholen, naar bijvoorbeeld een mbo-opleiding, maar voor zo´n opleiding is het wel nodig dat ze eerst een taalcursus volgen.’

Vorig jaar

Vorig jaar was er al een initiatief om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken. ‘Er zijn vorig jaar onder andere herkenningswijzers ontwikkeld voor intercedenten. Hiermee kunnen lees- en schrijfproblemen worden gesignaleerd. Toch bleef het aantal doorverwijzingen nog beperkt, het zette te weinig zoden aan de dijk. In de praktijk bleek het voor intercedenten toch behoorlijk lastig om zoiets ter sprake te brengen. Flexkrachten begonnen nog wel eens te sputteren.’

Nieuw initiatief

Daarom is dit jaar besloten om mensen in hun thuissituatie te benaderen. Ruim 25.000 flexkrachten zijn middels een brief benaderd. Het doel is om zoveel mogelijk flexkrachten met lees- en schrijfproblemen te stimuleren zich te melden voor een cursus lezen en schrijven. De brief is gemaakt door Stichting Lezen & Schrijven en gecheckt door alfabetiseringsambassadeurs van het ROC van Amsterdam op leesbaarheid. Alle geadresseerden hebben naast een brief ook een antwoordkaart ontvangen, waarmee ze zich kunnen aanmelden.
‘Een brief sturen aan mogelijk laaggeletterden klinkt misschien gek, maar dat is het helemaal niet. Mensen die gewoon kunnen lezen zullen zich niet aangesproken voelen, dus daar hoeven geen gekke situaties te ontstaan. En mensen met leesproblemen hebben altijd wel iemand in hun omgeving die ook de andere brieven voorleest.’

Cijfers

Eén op de vijftien werkenden is laaggeletterd. In de uitzendbranche waar jaarlijks ca. 730.000 flexkrachten werken, zijn dus zeker meer dan 44.000 werknemers laaggeletterd. Het goede nieuws is dat deze mensen wel werken, maar dat er met een betere beheersing van zowel het lezen als schrijven er stappen voorwaarts gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld als het gaat om een vervolgopleiding met een mbo-startkwalificatie.

De aanpak van laaggeletterdheid vloeit voort uit afspraken die werkgevers en vakbonden eerder in de CAO voor Uitzendkrachten maakten, en sluit aan bij de recente oproep van de Stichting van de Arbeid aan O&O-fondsen om in branches aandacht te besteden aan dit vraagstuk.

Basti Baroncini, redacteur Flexmarkt.
 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer